I oroliga tider – så säkrar Försvarshögskolan upp

I takt med att det svenska försvaret får utökade resurser växer även Försvarshögskolan som får allt fler anställda och studenter. Marith Wiedersheim-Paul är it-chef och försöker stärka säkerheten på högskolan genom systematik, kompetensutveckling, entusiasm och en ökad dialog med ledningen.

– Försvarshögskolan är en skola som växer och som har fått ett tydligare, större uppdrag nu när försvaret växer, och det behövs fler militärledare. Utöver att vi håller i officiersprogram så har vi civila utbildningar som en institution. Det är ett konceptprogram som är ett högre ledarskapsprogram, som också har fått ökat tryck.

– Det är jätteroligt, det gör att skolan växer med både anställda, elever och studenter. Inför hösten är det lite oklart hur många studenter som kommer in eftersom det har kommit en tydlig inriktning att ”alla sökande som är behöriga, ska få gå”. Så från att ha förhållit oss till ett tak, så förhåller vi oss nu bara till en botten i årets antagning, säger Marith Wiedersheim-Paul, it-chef Försvarshögskolan. 

Det låter ändå som ett ganska härligt problem eller utmaning, har du upplevt någon förändring över tid, i form av orosläget? 

– När jag började min anställning så hade Putin redan förklarat krig med Ukraina, så det trycket var redan i gång. Däremot så märkte vi av ett högre tryck tillsammans alla andra läroverk vid Nato-inträdet. Precis som hela övriga Sverige ser vi att antalet försök att ta sig in ökar och det ökar också över vissa perioder. Utöver när säkerhetsläget för Sverige är utsatt så märker vi också ett ökat tryck när någon av våra högprofilerade personer uttalar sig om något.  

Hur gör man för att säkra informationssäkerheten? 

– Det måste vara systematiskt, man ska aldrig tro att man är färdig. Det här är som vilken bra förvaltning som helst. Det är som ett hjul som går runt, att man hela tiden har vissa stoppunkter där man stannar till och utvärderar ”vad har vi nått, vad ville vi uppnå, vad är viktigast?”. Att man hela tiden sätter en deadline på vilka risker man vill ta, vilka risker man absolut inte kan ta och vad de får kosta. Om det är så att de kostar mycket måste man vara beredd på att faktiskt ta strid för att få igenom förbättringarna som krävs, för att man inte ska hamna i de situationerna längre. 

För it kanske det här är ganska självklart men jag tänker på kärnverksamheten, hur får man med sig dem på resan? 

– Informationssäkerhet är absolut aldrig säkrare än den mest dumma användaren. Vi är alla människor, så den mänskliga faktorn spelar alltid in. Så vad vi måste göra är att utbilda, vi måste nå ut, vi måste öka medvetenheten om att man faktiskt äger och måste själv vara rädd om sin egen information. Vi kan bara bygga ett staket, vi kan aldrig hindra någon från att hoppa över det när de själva vill. Den är svår, men det är någonting vi jobbar med hela tiden och det är det som gör jobbet så roligt, tycker jag. 

Ett kontinuerligt arbete, det måste ske över tid. Ledningens roll är viktig i det här, hur jobbar du för att få med dig ledningen och få det mandat som krävs? 

– Först får man alltid försöka förklara läget och varför. Oftast sitter ledningen med helt andra perspektiv, de tänker utifrån kärnverksamheten och skolan, där fokuset ligger på hur den ska fungera. Då blir det lätt att vi kan ses som en bromskloss. Därför måste man bygga upp ett förtroende, förtydliga att vi inte är en bromskloss och att vi måste vara med på resan. Att man tar med oss, vi ska inte vara nej-sägare, men vi måste vara med för att kunna möjliggöra deras visioner. Det är en utmaning, det är det. Ibland får man vara lite mer som en förälder och tala om att ”är du beredd att ta den här risken om det här skulle hända?” Oftast blir det rätt och bra beslut. Det är också en del som gör jobbet roligt. 

Vilka andra personliga egenskaper – utöver att vara lite som en förälder – krävs, tycker du? 

– Har man inte roligt på sitt jobb så blir ingenting bra, för det går igenom i det mesta, skulle jag säga. Så jag måste ha roligt på mitt jobb för att få mina medarbetare att tycka det är roligt, om jag kan entusiasmera verksamheten att höja sin informationssäkerhet, då har alla vunnit på det. Så egentligen – ha kul på jobbet för att kunna göra det bästa. Kompetens gjorde att man fick jobbet, men att ha roligt på jobbet gör att man utför det bättre, säger Marith Wiedersheim-Paul, it-chef Försvarshögskolan. 

26 augusti 2024Uppdaterad 28 augusti 2024Reporter Therese BengtnersäkerhetFoto Fredrik Kron/Voister.

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng