Därför använder Kalix kommun en AI-bot för skoljuridik

Foto: Fredrik Kron/Voister.

Kalix kommun har börjat använda sig av en AI-assistent för skoljuridik. Därigenom kan lärare och rektorer ställa juridiska frågor till assistenten, istället för att alltid behöva läsa igenom skollagen, styrdokument eller lokala riktlinjer. Framöver ser Fredrik Lind, it-chef, att liknande assistenter kan nyttjas på fler områden inom kommunen. 

Kalix kommun har nyligen börjat använda en AI-tjänst i skolan, kan du berätta lite om den? 

– Det stämmer. Det började med en presentation av Copilot som vi fick från Microsoft och med på den presentationen var en driven verksamhetsutvecklare på skolan. Han snappade upp det här med AI och tog kontakt med Microsoft, och utifrån det pitchade han sin idé om en AI-assistent för skoljuridik, säger Fredrik Lind, it-chef, Kalix kommun. 

Vad innefattar skoljuridik? 

– Det kan vara frågor som rektorer eller administratörer har kopplat till skollagen eller riktlinjer och dokument som finns. Grundtanken är att i stället för att en rektor ska läsa igenom skollagen eller annat - det finns en uppsjö av dokument och styrdokument – så kan man fråga den här AI-assistenten i stället. Man får också en hänvisning till var svaret går att hitta, med stöd i skollagen eller våra lokala riktlinjer. En assistent för att få svar på frågor, i stället för att läsa igenom en stor mängd dokument själv. 

Den är främst till nytta för rektorer och lärare? 

– Exakt, en exempelfråga för en rektor kan vara: ”Kan jag bevilja ledighet i tio dagar för den här eleven?”, då kan du få ett svar ”Ja, det kan du med stöd av skollagen paragraf X och då har du som rektor rätt att göra det”. 

Det låter bekvämt att ha en sådan, kan den komma att användas även utanför skolväsendet? 

– Det skulle jag absolut säga, det går att tillämpa samma koncept på vilket område som helst. Nu är det skoljuridik, men det kan ju vara riktlinjer och stöddokument för socialtjänsten till exempel. Eller ett intranät, i stället för att skumma igenom olika menyer, så kan man ställa en fråga och få ett svar. Så vi ser absolut andra tillämpningsområden än skolan.  

Skoljuridiksboten började ni med ganska nyligen? 

– Precis, det är ett par månader sen den först versionen togs i drift, så det är relativt färskt. 

Vad är responsen än så länge? 

– Av vad jag har hört är det en positiv respons. Jag vet att man har gjort förfiningar, till exempel det här med hänvisning till var i skollagen som man får stöd till svaret. De har tagit fram en version, förfinat den och den respons jag hört är positiv. 

Om du får spåna lite framåt, hur använder ni AI om 18 månader? 

– Då hoppas jag att vi har en motsvarande AI-assistent för fler delar av vår verksamhet. Det kan vara vår externa webb och då är det till för våra medborgare i så fall, med samma tanke som intranätet. I stället för att sitta och leta så kan man fråga: ”var kan jag bada i Kalix på sommaren”, ”var hittar jag parkeringsplatser” och så vidare. Så kan du få hjälp av en AI-assistent. Jag hoppas verkligen på fler tillämpningar från den här skolboten. 

Häromåret blev Kalix kommun drabbade av en omfattande cyberattack. Kan du ge de tre viktigaste lärdomarna från den attacken? 

– Vi tog enorma kliv i vårt säkerhetsarbete i samband med den här attacken och höjde nivån ordentligt. Men det går inte att stanna upp och tänka att nu är vi säkra och klara med vårt säkerhetsarbete. Det här är ingen nyhet för dem som är i branschen men det är ett kontinuerligt arbete, man kan aldrig luta sig tillbaka riktigt, utan man måste fortsätta ha ett strukturerat arbetssätt för hur man jobbar med säkerhet. Det är den första lärdomen.  

– Därutöver är det viktigt att utbilda användarna. Vi fick lite på köpet när det kommer till att öka förståelsen i att it-säkerhet är viktigt, så vi höjde nivån kraftigt på våra användare. Här krävs kontinuitet i att utbilda och påminna om saker som att inte klicka inte på länkar och att alltid vara uppmärksam.  

– Den tredje lärdomen, som kanske inte är direkt knuten till it, är att verksamheten behöver ha en plan B. Man behöver ha backup-rutiner för att om någonting händer, så ska de klara sig utan it i x antal dagar. Det är mitt sista medskick.  

Det låter som att arbetet fortsätter både när det gäller AI och säkerhet. Aldrig vara nöjd och bara fortsätta utvecklas? 

– Aldrig vara nöjd, precis så kan man sammanfatta det, avslutar Fredrik Lind, it-chef, Kalix kommun. 

26 juni 2024Uppdaterad 2 juli 2024Reporter Fredrik Adolfssonkommun

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng