Så kan 3d-modeller förbättra Malmbanan

Malmbanan, Abisko; 3D Modeller, Lth (1)

Malmbanan i Abisko.

Luleå Tekniska Universitet uppmanar Trafikverket att dra nytta av smarta kameror och 3d-modeller för att effektivisera Malmbanan mellan Luleå och Narvik.

Malmbanan går mellan Luleå och Narvik och används i huvudsak järnmalm från LKAB:s gruvor i Kiruna och Malmberget till hamnarna i Narvik och Luleå.

3d-modeller kan effektivisera

Nu uppmanar forskare på Järnvägstekniskt centrum vid Luleå Tekniska Universitet Trafikverket att dra nytta av både ny teknik och av universitetets kompetens för att skapa nya, smarta sätt att hålla koll på Malmbanans mående. Uppmaningen sker i samband med ett möte mellan universitetet och myndigheten.

– Första steget är att med hjälp av smarta kameror mäta av anläggningen, Malmbanan. I steg två analyserar man detta genom avancerad programvara och i steg tre bygger man 3d-modeller och visualiserar Malmbanan, säger Ramin Karim, professor i drift- och underhållsteknik vid LTU, till TV4

Mer automatiskt

Tanken är att man med 3d-modeller av hela järnvägen löpande kan upptäcka eventuella avvikelser längs med den långa sträckan, som delvis går genom svåråtkomlig, utsatt, och därmed svårundersökt terräng. Detta skulle enligt forskarna spara både tid och pengar.

– Vi vill göra det mer automatiskt. I stället för att åka dit fysiskt och titta på plats, åka tillbaka och hämta material för att sedan åka dit igen, kan man korta ner tiden genom att gå in i 3d-modellen och kolla hur det ser ut, ta med sig rätt utrustning och åka ut och göra allt på en gång, säger Veronica Jägare, biträdande verksamhetsledare Järnvägstekniskt centrum.

13 maj 2024Uppdaterad 13 maj 2024Reporter Tim LeffleraiFoto Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng