Mediemyndigheten ska hjälpa svenskar tolka AI-driven desinformation

Kvinna Håller För Öronen När Folk Håller Massa Datorer Och Skärmar Framför Henne I En Konceptbild Desinformation; Ai, Myndighet

Mediemyndigheten ska under 2024 och 2025 genomföra en ”bred och långsiktigt hållbar nationell satsning för att stärka befolkningens medie- och informationskunnighet (MIK).” Satsningen görs delvis i ljuset av den ökade mängden av ”AI-driven desinformation”.

– Vi gör nu en ordentlig satsning för att höja den allmänna förståelsen för hur AI och annan ny teknik påverkar informationslandskapet. Om satsningen lyckas kommer vi ha ett mer motståndskraftigt samhälle. Jag ser fram emot att under de kommande två åren följa det praktiska arbete som Mediemyndigheten kommer att leda, säger kulturminister Parisa Liljestrand, i ett pressmeddelande.

Källkritisk värdera budskap

Insatsen, som genomförs i samarbete mellan Mediemyndigheten och nätverket MIK, är tänkt att stärka medianvändare genom att utöka deras förmåga att förstå och källkritiskt värdera olika budskap, utan att trovärdiga avsändare undermineras.

Förhoppningen är att satsningen ska bidra till förbättrad motståndskraft mot desinformation i tider av snabb teknikutveckling av olika AI-verktyg.

– AI medför stora möjligheter för svensk konkurrenskraft, välfärd och offentlig förvaltning. Samtidigt som vi bejakar utvecklingen behöver vi förhålla till riskerna avseende AI-driven desinformation, exempelvis försök att påverka vår demokrati och säkerhet, säger civilminister Erik Slottner. 

Målgruppsanpassat kunskapsmaterial 

Uppdraget består bland annat i att ta fram relevant, målgruppsanpassat kunskapsmaterial som hela befolkningen kan ta del av.

– Det här är ett mycket viktigt uppdrag från regeringen och det ligger helt i linje med vår uppgift att verka för medie- och informationskunnighet (MIK). Förutom att beakta utveckling inom AI och desinformation kommer även demokratiaspekterna vara av stor betydelse för vårt genomförande av uppdraget, säger Jan-Olof Lind, generaldirektör vid Mediemyndigheten, i ett pressmeddelande.

Senast den 30 april 2026 ska en slutredovisning av uppdraget lämnas in.

20 mars 2024Uppdaterad 20 mars 2024Reporter Tim LeffleraiFoto Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng