Fyra av fem verksamheter använder AI-drivna innehållsverktyg

Chat Gpt

Foto: Adobe stock

Fyra av fem organisationer nyttjar generativa AI-verktyg redan idag, visar en ny undersökning. Verktygen används främst för att skapa och redigera innehåll, samt för idéutveckling och forskning. 

Generativ AI används allt mer i det dagliga arbetet för effektivisera produktionen av innehåll. 

Det visar rapporten The State of CMS 2024 som beställts av Storyblok och som genomfördes på 1 719 företag i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna. 

I rapporten svarar 79 procent att de redan använder AI-drivna innehållsverktyg i sitt arbete. Vanligaste användningsområdet är innehållsskapande (65 procent), följt av innehållsredigering (59 procent) samt idéutveckling och forskning (56 procent). 

Regelverk för AI

Tre av fyra, 74 procent, svarar att de även har ett regelverk på plats specifikt avsett för AI-verktyg. 

– Vår undersökning visar att AI-revolutionen inom marknadsföring redan är här. Åtta av tio företag har redan börjat använda AI-marknadsföringsverktyg för en rad olika ändamål – det är en aldrig tidigare skådad ökningstakt. Vad som är särskilt glädjande är att tre fjärdedelar har infört skyddsåtgärder eller regelverk som styr användningen av AI, säger Dominik Angerer, vd och medgrundare av Storyblok. 

25 mars 2024Uppdaterad 25 mars 2024Reporter Fredrik AdolfssonAI

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng