Mindre datadelning mellan Metas tjänster ska ge användarna makten

Foto: Adobe stock
Under de kommande veckorna kommer Meta att erbjuda användare fler alternativ gällande vilken information som får delas mellan deras tjänster Instagram, Messenger och Facebook. Detta för att möta kraven i nya EU-förordningen DMA.
De nya alternativen betyder bland annat att användare kommer att kunna skilja på Metas olika tjänster och datan som delas mellan dem. Exempelvis kan personer som kopplat ihop sitt Instagram-konto och Facebook-konto separera dessa och välja att inte dela information mellan tjänsterna.
Fristående Messenger-konto
Samma sak gäller Messenger och Facebook. Här kommer det vara möjligt att skapa ett helt fristående Messenger-konto. Personer som använder sin Facebook-information för att skapa ett Messenger-konto, kan ändå välja att data inte delas mellan plattformarna.
Det blir också möjligt att se annonser och köpa produkter via Marketplace utan att nyttja information från ett Facebook-konto. I dessa fall hanteras kommunikationen via mejl istället för Messenger.
Ska begränsa techbolagens makt
Meta gör dessa förändringar för att möta kraven från DMA (Digital Markets Act). Ett av målen med konkurrenslagstiftningen DMA är att begränsa techjättars makt, där några som berörs är exempelvis Meta, Google, Microsoft och Amazon. DMA ska bland annat se till att plattformar måste inhämta användarnas samtycke innan de använder personuppgifter för riktad annonsering.
Läs mer om ämnet: