En av tre phishingattacker utnyttjar Microsofts varumärke

Microsoft Phishing

Foto: Adobe stock

Microsoft är det mest använda varumärket vid nätfiskeattacker. Hela 33 procent av alla phishingattacker försöker efterlikna Microsoft, och näst på “topplistan” återfinns Amazon, Google och Apple. 

Check Point Research har presenterat sin Brand Phishing Report för 2023:s fjärde kvartal. Rapporten visar att Microsofts varumärke nyttjas vid 33 procent av alla phishingattacker, vilket är den överlägset högsta siffran av alla företag. 

Phishingattacker där man använder Microsofts namn sker ofta genom ett mejl där cyberkriminella säger sig arbeta med användarkonton på Microsoft. Där uppmanar de offer att klicka på en länk för att verifiera deras mejladress så att Microsofts tjänster kan nyttjas även i framtiden. Länkarna i mejlet går inte till en officiell sida, utan till falska kopior som kan nyttjas av bedragarna för att till exempel stjäla känslig information. 

Tvåa, trea och fyra på listan är också techbolag, nämligen Amazon, Google och Apple. 

– För att undvika att falla offer för en sådan här attack är det viktigt att dubbelkolla efter potentiella stavfel i text, länkar och mejladresser. Var kritisk och granska allt innan man klickar sig vidare. Verksamheter kan skydda sig genom att använda effektiv säkerhetsteknik som blockerar nätfiskeförsök och därför minimerar risken för medarbetare att bli lurade,säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point Software, via ett pressmeddelande. 

Lista över de mest använda varumärkena för nätfiske under Q4 2023:

  1. Microsoft (33 procent)
  2. Amazon (9 procent)
  3. Google (8 procent)
  4. Apple (4 procent)
  5. Wells Fargo (3 procent)
  6. LinkedIn (3 procent)
  7. Home Depot (3 procent)
  8. Facebook (3 procent)
  9. Netflix (2 procent)
  10. DHL (2 procent)

15 januari 2024Uppdaterad 15 januari 2024Reporter Fredrik Adolfssonsäkerhet

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng