Personas ska ge digitala arbetsplatsen ett schvung på ATG

Rätt hjälp till rätt användare ska få varje enskild medarbetare att bli bekvämare med att navigera bland bolagets digitala verktyg. Genom så kallade personas och skräddarsydda utbildningar hoppas Sofia Westerberg, Manager Digital Workplace, skapa de bästa förutsättningarna för alla på ATG.

– Våra kunder är alla våra interna användare, och vårt primära mål är att skapa de bästa förutsättningarna för dem, säger Sofia Westerberg, Manager Digital Workplace på trav- och galoppspelbolaget ATG.

Hur gör ni det?

– Vi har arbetat en del med vad vi kallar personas, som innebär att en fiktiv karaktär skapas utifrån intervjuer och informationsinhämtning från alla på företaget. Och det finns alltid någon som kan känna igen sig i någon av de karaktärerna som skapats. Några kanske föredrar att bara arbeta i mejlen medan andra bara vill använda chattverktyget, och en tredje grupp vill helst ses på riktigt. Och dessa olika förutsättningar vill vi kunna ge alla våra användare. Så utöver verktygen vi erbjuder är vår målsättning också att skapa och skräddarsy utbildningar till våra kollegor, utifrån dessa personas.

Nischade utbildningar beroende på vad en användare efterfrågar, med andra ord?

– Ja, men vi kan också hitta den minsta gemensamma nämnaren som kan bli grunden i övergripande utbildningar över hela bolaget. Men vi ser också att vi behöver nischa oss åt olika håll för våra användare.

Vad för typ av utbildningar handlar det om?

– I dagsläget är det mest utbildningar inom Microsoft 365. Exempelvis om var en fil faktiskt hamnar som du sparar ned från Teams. Och en del användare kanske inte ens behöver veta det, så länge de känner sig trygga i att allt är säkert.

Hur ser ni annorlunda ut beträffande den digitala arbetsplatsen om 24 månader?

– Likt andra bolag är vi inne i en AI-resa. Vi vill effektivisera så mycket som möjligt och automatisera så mycket som möjligt, och det angår förstås den digitala arbetsplatsen. Så om 24 månader då är min önskan att alla är med på tåget.

5 december 2023Uppdaterad 7 december 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Fredrik Kron/Voister, Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng