ChatGPT tar in svar från mediejätten Axel Springer

Springer Och Open Ai I Samarbete

Foto: Adobe stock.

Open AI har ingått ett samarbete med mediekoncernen Axel Springer. Genom samarbetet kommer ChatGPT att leverera svar som hämtats från Axel Springers olika varumärken. Dealen är den första i sitt slag. 

Axel Springer står bakom varumärken som Politico, Business Insider, Bild och Welt. Genom samarbetet med Open AI kommer ChatGPT att svara på frågor med hjälp av innehåll från Axel Springers olika mediestationer. Innehållet som blir tillgängligt via ChatGPT är vanligtvis endast tillgängligt för prenumeranter.

– Vi vill utforska möjligheterna med AI-driven journalistik – för att ta kvalitet, samhällsrelevans och journalistikens affärsmodell till nästa nivå, säger Axel Springers vd Mathias Doepfner.

Innehållet kommer att börja visas under första kvartalet 2024, och då kommer även källan till nyhetssammanfattningen att anges. 

Ska driva trafik och intäkter

Förhoppningen från Axel Springers håll är att samarbetet ska driva trafik och prenumerationsintäkter till bolagets varumärken. Därtill ska man få en bra position bland Chat GPT:s sökresultat.

Än så länge finns det inga siffror på vad avtalet är värt. Det enda som står klart är att det är exklusivt och ska fortlöpa under flera års tid. 

14 december 2023Uppdaterad 14 december 2023Reporter Fredrik Adolfssongenerativ AI

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng