Ny rapport: Betalappar snart mer populära än kort

Lukas Berg Och Applepay

Lukas Berg, vd på Insight Intelligence. Foto: Adobe stock, Insight Intelligence

Andelen svenskar som föredrar betalappar som Apple pay och Swish ökar, och andelen som föredrar kortbetalningar minskar. Om utvecklingen fortsätter kommer betalappar snart att vara den vanligaste betalmetoden i Sverige. Det visar den nya undersökningen Sverige betalar.

– Nytt för i år är att betalappar börjar bli mer vanliga i situationer som länge varit helt dominerade av kortbetalningar, säger Lukas Berg, vd för Insight Intelligence, företaget som tagit fram rapporten tillsammans med Adyen, Swedbank och Postnord Strålfors.

I rapporten har deltagarna fått svara på vilket betalalternativ de föredrar i åtta olika betalsituationer: e-handel, parkering, betalning till en vän, torghandel, hyra och räkningar, vid restaurangbesök och betalning i butik för belopp över respektive under 100 kronor.

Från att kortbetaltningar varit överlägset mest populärt i fem av åtta betalsituationer, är det nu dominerande i endast två av åtta – betalning i butik och vid restaurangbesök.

– Betalning via betalappar är helt dominerande vad gäller betalning till en vän, vid parkering och vid torghandel. De börjar nu även konkurrera med kortbetalningar vid restaurangbesök och vid köp i butik, säger Lukas Berg till Dagens Nyheter.

Swish, Mastercard och Klarna

Swish är den vanligaste betaltjänsten, och används av 96 procent av de tillfrågade. Tvåa är Mastercard och Klarna, som nyttjas av 78 respektive 77 procent.

Apple Pay är den betaltjänst som växer snabbast kopplat till användande. Det är också den vanligaste betalappen vid köp i butik, och används av 51 procent. Kvinnor i åldrarna 16-29 år använder betalappar allra mest.

– Unga kvinnor är så kallade ”early adopters” som ofta är först med nya betaltjänster. Det kan bero på att de handlar mer än andra grupper, säger Lukas Berg.

"Teknikutvecklingen påverkar"

Enligt Lukas Berg är smidigheten en av anledningarna till att betalappar ökar i popularitet.

– Till viss del kan det också handla om att teknikutvecklingen gör det svårare att använda andra betalsätt. För några år sedan tog de ju bort möjligheten att betala med kontanter i parkeringsautomater och liknande, så vi måste hela tiden anpassa oss efter nya förutsättningar vilket också har en påverkan på betalsätten vi väljer.

8 november 2023Uppdaterad 9 november 2023Reporter Fredrik Adolfssonretail

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng