Sveriges första obemannade AI-butik är här

Digitala Punkter I En Affär; Sveriges Första Ai Matbutik; Skövde

Kan man handla i en butik som styrs av AI? Självklart, i Skövde. Här skannar kameror din kropp och kopplar bilderna till ett förvalt belopp på ditt bankkort. Därefter avgör AI om kyldörrarna ska öppnas, och anpassar ditt slutgiltiga köpbelopp efter varukorgens innehåll. Veckor efter öppning har ägaren, Karen Khachatryan, redan planer på franchise.

Idén om butiken började med jakten på lösningar för att få slut på butiksstölder vid självskanning. Karen Khachatryan drev en obemannad dygnet-runt-butik och insåg att de som utnyttjar systemet medvetet blir en kostsam historia. Det säger han till Skaraborgs Läns Tidning.

Jakten ledde Khachatryan till företaget Blockstore, specialister inom AI-teknik. Därefter följde ett år av planering och systemtestning för att anpassa AI:n till lokalen, och lära den kundbeteende och rörelsemönster. I juli öppnades butiken, då med personal på plats för att utvärdera lösningen. 

Säkrare för butik och kund

Vid ingången analyserar AI-kameror din klädsel och längd. Den enklare bilden som kameran målar upp, används för att godkänna en kund till övriga funktioner i systemet. Bland annat kontrolleras att summan kunden väljer att handla för finns på det betalkort som personen kopplar, och AI-kameror identifierar personen innan den kan öppna ett varuskåp. Ingen ansiktsigenkänning används, och all data raderas när en kund lämnar butiken. 

Behöver kunder fylla på summan under tiden kan de göra det via en skärm. Vid handlingens slut visas samtliga varor på en skärm och kunden erbjuds kvitto mejlen. Sedan dras pengarna från det kopplade kontot, eller om beloppet blev mindre än det förvalda återbetalas mellanskillnaden.

Det är enkelt och bekvämt, som det ska vara i en obemannad butik. Systemet är även väldigt säkert för oss som butiksägare. Man kan inte ha 10 kronor på sitt kort och sedan ta varor för 1 000 kronor. Det blir också säkrare för kunden som vet att den har betalat för allt den har tagit.

Hoppas på franchise i framtiden

Två veckor efter öppningen säger Khachatryan att han fått väldigt positiv respons från de cirka 300 kunder som besökt butiken. Själv är han väldigt nöjd med lösningen men ser utvecklingsområden, till exempel när handling utförs i grupp. Om personer står för nära varandra öppnar AI:n inte dörren, för att säkerställa att ingen nyttjar belopp på någon annans kort.

Hittills i USA och Tyskland finns exempel på liknande butiker, men hittills är Karen Khachatryan ensam om lösningen i Sverige och planerar på sikt att franchisa ut konceptet.

Vi ska inte riktigt börja med det ännu dock. Först har vi planer på 2-3 butiker i närområdet under årets gång sen öppnar vi för franchising nästa år, säger Karen Khachatryan till Skövde Nyheter. 

8 augusti 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Therese BengtneraiFoto Adobe Stock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng