Molntjänster och containrar i fokus för Folkspel

Jan Olsen, Folkspel. Foto: Fredrik Kron/Voister

Folkspel försöker styra över sina lottköpare till nätet, något som it-chef Jan Olsen på sikt hoppas ska kunna leda till jämnare trafik året runt. Men på grund av trafiktopparna under exempelvis Bingolottos uppesittarkväll den 23 december ligger spelbolaget, enligt Jan Olsen, idag i framkant när det kommer till förmågan att skala upp med hjälp av molntjänster och containerlösningar. 

– På Folkspel har vi en väldigt lång tradition av att vara ett analogt bolag. Vi har ganska stora utmaningar när det gäller digitalisering och innovationsarbetet som ligger högt upp på min agenda för tillfället, säger Jan Olsen, it-chef, Folkspel.

Folkspel är ett svenskt spelbolag som arrangerar lotterier. Ägare är 73 svenska riksorganisationer. Verksamheten kontrolleras av Lotteriinspektionen.

Källa: Wikipedia

Ni har både Bingolotto och julkalendrar som gör er ganska säsongsbetonade. Hur arbetar du från it för att jämna ut er omsättning?

– Det är egentligen en it-chefs värsta mardröm, så som vårt scenario ser ut. Vi sänder Bingolotto varje vecka, året runt med 52 omgångar per år. Runt 50 av dessa ligger på en förhållandevis låg och jämn belastningsnivå, och sedan har vi två till tre omgångar då vi tjugofaldigar vår belastning. Vi måste arbeta väldigt aktivt och hela tiden ha last-parametern med i utvecklingsprocessen för att kunna klara av våra toppar.

– Men samtidigt behöver vi ju aktivt jobba med att bredda vår produktportfölj så att vi inte bara har högtryck en gång per år. Det innebär en hel del produktutveckling, och vi tittar på våra digitala satsningar som exempelvis som Bingo Online. Vi har kört Bingolotto under midsommar två tidigare år och i år är tredje året. Det gör att vi breddar vårt utbud. Midsommar är en högtid där många faktiskt sitter ensamma och kan hitta en liten lägereld tillsammans med oss.

Vad är viktigt för er när ni vet att ni träffar vissa toppar under året och hur har det påverkat ert val av it-driftstjänster?

– Vi ligger i framkant när det gäller vissa tekniska delar, vilket bland annat handlar om vår förmåga att skala upp med hjälp av molntjänster. Där arbetar vi aktivt dels med vår driftpartner, dels internt med att lägga ut vissa tjänster som kan skalas upp automatiskt när lasten ökar. Fördelen för oss är att vi vet när det händer. Det handlar om cirka 30 minuter på uppesittarkvällen den 23 december, när programledaren säger att ”om ni sitter lottlösa, kan ni köpa en lott online”. Det kan vara uppemot 200 000 personer som tar sig in på vår sajt för att skapa konton och betala med mera, och som vill ha sin lott innan första bingospelet startar. Och detta kan vi förbereda och hantera, tack vare den nya tekniken som finns, såsom molntjänster och containrar. De senaste åren har vi egentligen inte haft några större tekniska problem som märkts utåt.

17 augusti 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron/Voister, Folkspel

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng