Google har presenterat en ny funktion till det som företaget kallar SGE (Search Generative Experience), vilket är en samling AI-baserade funktioner som bolaget lanserade till sin sökmotor tidigare i år.
Den nya funktionen kallas SGE while browsing och kan användas för att summera artiklar i några enstaka punkter. Genom att använda AI-summeringsfunktionen ska användare snabbare kunna få en överblick av en webbsidas innehåll. Via den summerade versionen kan man sedan klicka sig vidare till de specifika stycken som summeringen hänvisar till. Det skriver Techcrunch.
SGE while browsing fungerar bara på offentligt tillgängliga artiklar, den går alltså bet vid betalväggar. Än så länge är den endast tillgänglig via testavdelningen Search Labs till Google-appen på Android och Ios, därmed måste man själv välja om man vill addera den. Snart kommer SGE while browsing bli tillgänglig till webbläsaren Chromes desktop-version.
Amazon sammanfattar produktrecensioner
I samma veva släpper Amazon en generativ AI-funktion som sammanfattar produkters användarrecensioner. Enligt Techcrunch upptäcker AI:n återkommande teman i recensionerna och kan sammanfatta dessa som korta paragrafer. Därigenom ska användare på ett enklare sätt kunna få en överblick över vad andra användare tycker om en produkt.
Till en början kommer AI-funktionen endast vara tillgänglig för vissa mobilanvändare i USA, och bara inom vissa produktkategorier. Beroende på vad funktionen får för omdöme kan fler användare och produktkategorier adderas under de kommande månaderna.