Generativ AI en allt vanligare hjälp när svenskar handlar

Online Shopping

Foto: Adobe stock

Att använda generativ AI vid sina inköp blir allt mer populärt. 38 procent av nordiska konsumenter kan tänka sig att nyttja tekniken för att planera klädinköp, och varannan använder det gärna för att få inredningsinspiration. Detta visar en ny undersökning. 

– Den mest tidskrävande aspekten med shopping är researchen. Konsumenter ägnar vanligtvis en hel del tid åt att läsa recensioner och göra jämförelser av olika produkter för att fatta informerade beslut om vad som passar bäst. Det är den här typen av processer generativ AI effektiviserar, och fler och fler börjar inse detta, säger Martin Lindahl, ansvarig för Retail på Salesforce. 

I Salesforce nya undersökning Connected Shoppers Report framkommer att konsumenter allt oftare använder generativ AI när de shoppar, väljer kläder, köper elektronik eller funderar över diverse inredningsalternativ för hemmet. 

En av tio konsumenter i Norden har redan använt generativ AI vid sina inköp. 38 procent kan tänka sig att nyttja tekniken för att planera klädval, och 46 procent ser den som användbar vid köp av hemelektronik. 

Därtill nyttjar 30 procent av nordiska konsumenter generativ AI för att få råd kring skönhetsprodukter, medan varannan anser att tekniken kan komma väl till pass när man vill få inredningsinspiration till hemmet. 

"En helt ny shoppingupplevelse tar form"

I undersökningen svarar även 93 procent av detaljhandelschefer att man planerar att investera i generativ AI. Martin Lindahl på Salesforce anser att tekniken på sikt kan förändra hela vårt sätt att handla på, och att detaljhandeln därmed behöver anpassa sig.

– Istället för att trassla in sig i hundratals klänningar och filterval kan vi enkelt be om personliga outfitförslag. ’Hitta fem olika klädalternativ för ett skärgårdsbröllop. Jag vill ha en pastellfärgad klänning som når knäna. Prisklass: 1 000–2 000 kr, inklusive matchande skor och väska,’ och där på skärmen dyker de alternativen upp. En helt ny digital shoppingupplevelse tar form, säger Martin Lindahl.

I den globala studien deltog 2 400 konsumenter och 1 125 chefer inom detaljhandel, varav 175 konsumenter och 75 chefer är verksamma i Norden.

31 augusti 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonretail

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng