3,7 miljarder – årskostnaden för betalbedrägerier i Sverige

Betalkort Bedrägerier

Foto: Adobe stock

Betalningsbedrägerier kostade svenskar 3,7 miljarder kronor under 2022. Den genomsnittliga summan som gått förlorad per utsatt svensk är över 2 700 kronor. Det visar den nya rapporten Retailbarometern. 

Nya onlinebutiker tillkommer dagligen och möjligheterna att vilseleda potentiella offer blir också fler. Risken kommer alltid att finnas men som konsument är det viktigt att kunna identifiera skillnaden mellan en trygg betalning och ett bedrägeri, säger Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden och Baltikum, i ett pressmeddelande. 

I Adyens rapport Retailbarometern 2023 har man granskat hur betalningsbedrägerier påverkar svenskarna. Rapporten visar att 17 procent av svenskarna har drabbats av betalningsbedrägerier.

Unga drabbas hårdare än äldre

Unga mellan 18 och 24 år är den mest utsatta gruppen där drygt var fjärde person har drabbats. För åldersgruppen 55+ är siffran istället 7 procent.

Den genomsnittliga förlorade summan per utsatt svensk är 2771 kronor, vilket innebär en total förlust på 3,7 miljarder kronor för svenska konsumenter. 

Som handlare behöver man arbeta med säkerhetslösningar vars inställningar går att skräddarsy. Varje bransch, marknad och nisch har olika förutsättningar vad gäller bedrägeri och ens riskhantering bör således förhålla sig till sin egna unika kontext, säger Tobias Lindh. 

Digitala plånböcker på frammarsch

Rapporten visar även att digitala plånböcker, såsom Apple Pay och Google Pay, blir ett alltmer populärt sätt att betala både online och i butik. Adyen spår att digitala plånböcker i år kommer att passera kontanter i popularitet och därmed bli den näst mest använda betalmetoden. Den vanligaste betalmetoden är fortsatt betalkort.

5 juli 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonretail

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng