Den erfarne it-chefens stora planer för Bastard Burgers

Bastards Burgers nya CDO/CTO Johnny Bröms och ett par Luleåburgare från hamburgekedjan. Foto: Fredrik Kron/Voister, Bastard Burgers

Efter 16 år på hamburgerkedjan Max är Johnny Bröms numera CDO och CTO för Bastard Burgers. Han ser framför sig en liknande digitaliseringsresa som för Max, men tror att den kommer gå snabbare eftersom drift och lösningar redan ligger hos externa leverantörer och i molnet. Först ut är en app med personaliserade erbjudanden. 

– Digital innovation och försäljning för Bastard Burgers handlar om att skapa möjligheter för att öka vår försäljning med hjälp av digitala hjälpmedel. Vi lägger också fokus på våra interna processer för att effektivisera dessa med hjälp av automation, RPA och AI. Vi arbetar även med att säkerställa vår produktion för att se till att den ger förutsättningar för att vi faktiskt ska få en stabil försäljning så att vi lever upp till de omsättningsmål vi har. Vi vill ha en värdedriven och kostnadseffektiv investering, satsa på rätt grejor som ger en bra ROI, och att möta upp de mål vi har inom bolaget, säger Johnny Bröms, CDO och CTO, Bastard Burgers.

Du har arbetat i 16 år på hamburgerkedjan Max. Är tanken att Bastard Burgers ska göra en liknande resa som Max?

– Både ja och nej. Tittar vi på Max när jag började 2007 var tekniken runt digital försäljning och den digitala resan ganska omogen. Vi började ju en resa där vi startade våra Express-automater och appar för att driva försäljningen. Idag är marknaden lite annorlunda och det går att komma till skott ganska mycket snabbare.

– Jag kommer att arbeta med att driva försäljning med den typen av hjälpmedel, men idag är techresan helt annorlunda. Bastard Burgers är ett ungt bolag som startade 2016; vi har ingen legacy-it, inga drifthallar eller egna datacenter, utan allt ligger uppe i molnet. För oss handlar det om att skapa förutsättningar för tillväxt med helt andra hjälpmedel.

Så ni kan nästan göra vad ni vill?

– Hehe, jag önskar det. Vi bygger egentligen liknande koncept, men idag är mycket av tekniken ute hos våra leverantörer istället. Så det handlar mycket mer om bland annat integration och att se till att säkerställa våra användares data.

Vad innebär det att driva digital försäljning?

– Allting handlar om att möta gästen på rätt sätt och om se till att han eller hon får rätt förutsättningar för att handla och betala hos oss på ett bra sätt, och få en bra kundresa. Väldigt mycket idag handlar ju om tillgång och bekvämlighet. Det handlar om att erbjuda dig det du vill ha utifrån dina preferenser. Om du är vegan, kanske du inte vill ha kött i dina erbjudanden, exempelvis. Vi vill skapa bästa möjliga upplevelsen för dig som gäst, helt enkelt.  

Hur kommer kunder mer att märka av skillnader framöver?

– Om vi tar personalisering som ett exempel, tittar vi precis som alla andra på applösningar som handlar om lojalitet. När du har registrerat dig kommer vi att veta lite mer om dina preferenser, och kommer därför att kunna erbjuda dig personaliserade erbjudanden, som exempelvis olika priser och produkter. Det finns många olika lösningar framåt att titta på.

Var är Bastard Burgers är om 18 månader?

– Tittar vi bakåt har vi haft en extremt stark tillväxt. Vi startade 2016 och har idag 75 restauranger i Sverige, Norge och Finland. Vi finns också i New York, och mycket av vår mat är ju inspirerad av street food i New York. I år har vi fokus på att städa i våra processer och skapa förutsättningar för att kunna etablera oss framåt. Vi lägger väldigt mycket fokus på it och digitalisering. Nästa år gasar vi vidare och finns förhoppningsvis i både fler städer och länder, kanske med andra franchisepartners också.  

15 juni 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Fredrik Kron/Voister, Bastard Burgers

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng