Ny studie: Svenskar önskar mer kontroll över sin data

Integritetspolicy 960640

Foto: Adobe Stock

Majoriteten av svenska konsumenter vill ha mer kontroll över sin data och är villiga att skippa bekvämlighet för större ägande. Speciellt gäller detta inom finansiella tjänster (77 procent) samt hälso- och sjukvård (73 procent). 

Enligt en ny studie från Okta vill hälften av alla svenskar äga och säkra sin personliga data själva, istället för att myndigheter, teknikföretag och ideella organisationer gör det. 

Extra tydligt är önskan om ökad kontroll inom vissa specifika områden. Inom finansiella tjänster vill 77 procent ha mer kontroll över sin data, följt av hälso- och sjukvården (73 procent) och den offentliga sektorn (70 procent). 

Allt fler aktiva konton

Därtill får vi allt fler onlinekonton per person. Cirka 84 procent har tio eller fler aktiva konton för appar och webbplatser, och 31 procent har 20 eller fler. Knappt 80 procent är medvetna om att deras onlineaktiviteter lämnar ett digitalt fotavtryck, och nästan hälften, 45 procent, försöker vidta åtgärder för att minska det. 

– Ju fler konton en användare har, desto större är deras exponering för dataintrång – särskilt när många av dessa konton är glömda eller inte underhålls på annat sätt. Ett intrång på någon av dessa tjänster kan ge en aktör tillgång till en enorm mängd användaruppgifter och tillhörande personuppgifter, kommenterar Mattias Bolander, Nordenchef för Okta. 

Frustrerande med många lösenord

Föga förvånande visar studien dessutom att lösenord kan vara en anledning till frustration och dåliga användarupplevelser. 67 procent känner sig överväldigade av antalet användarnamn och lösenord de måste hantera. 41 procent säger att de minst en gång i månaden har problem med att logga in på ett konto eftersom de har glömt användarnamn eller lösenord. Nästan 20 procent upplever det minst en gång i veckan. 

I studien svarar 55 procent att de skulle vara benägna att spendera pengar för en enkel, säker och friktionsfri inloggningsprocess om en sådan erbjöds. Det som respondenterna önskar är personliga och omedelbara upplevelser när de loggar in, samtidigt som de vill ha ökad kontroll över vilken data de delar och lämpliga säkerhetskontroller för att skydda datan. 

– För att vara riktigt framgångsrika framöver måste organisationer vara transparenta med användarna om hur digitala identiteter hanteras, inklusive varför data behövs och hur det kommer att användas, och vilka säkerhetsåtgärder som finns på plats för att skydda användarkonton och den privata datan, säger Mattias Bolander.

Undersökningen genomfördes mellan augusti 2022 och februari 2023, alla deltagare var minst 18 år gamla. Sammanlagt deltog 1 000 svenskar. 

30 maj 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonintegritet

Läs mer om ämnet:

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng