Ny lista: Nio mest nyttjade företagen för nätfiske

Dhl Walmart Linkedin Microsoft

Walmart är det varumärke i världen som oftast utnyttjas för nätfiske. Med på topplistan är även bland annat Microsoft, Linkedin, Google och Netflix. Detta enligt en ny rapport från Check Point. 

Check Point har släppt sin nya Brand Phishing Report för första kvartalet 2023. En rapport som visar vilka varumärken som cyberkriminella oftast försökt imitera i sina försök att komma åt personlig information eller bankuppgifter från privatpersoner och företag. 

Etta på listan är retail-giganten Walmart, som klättrat från 13:e till 1:a plats. Ökningen beror, åtminstone delvis, på en stor phishing-kampanj som uppmanat personer att svara på en enkät som innehöll virus. 

DHL tvåa och Microsoft trea

DHL är fortsatt världens näst mest utsatta varumärke, följt av Microsoft. Jämför vi branscher var techsektorn den mest utsatta, följt av fraktbranschen och detaljhandeln. 

Olika kampanjer har olika syften. På topplistan finns bland annat den internationella banken Raiffeisen, där en kampanj kopplad till deras varumärke har fokuserat på att komma över personuppgifter. Andra kampanjer vill komma över annan information, exempelvis betalinformation, vilket är fallet för exempelvis Netflix, som också återfinns på topplistan, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert på Check Point Software.

"Bästa skyddet är kunskap"

Vid varumärkesattacker försöker cyberkriminella imitera ett känt varumärkes officiella webbplats. Detta gör man genom att nyttja en liknande domän och webbdesign som originalet. De felaktiga länkarna sprids oftast via e-post eller sms. 

Det bästa skyddet mot denna typ av utpressning är, som så ofta, kunskap. Anställda och privatpersoner bör få lämplig utbildning i cybersäkerhet för att kunna uppmärksamma avvikelser såsom okända e-postadresser, felstavningar, felaktiga datum eller andra avvikelser som kan avslöja skadlig e-post och skadliga länkar, säger Mats Ekdahl. 

De mest utnyttjade varumärkena för phishing under Q1

  1. Walmart (relaterade till 16 procent av alla nätfiskeförsök globalt) 
  2. DHL (13 procent)
  3. Microsoft (12 procent) 
  4. Linkedin (6 procent)
  5. Fedex (4,9 procent)
  6. Google (4,8 procent)
  7. Netflix (4 procent)
  8. Raiffelsen (3,6 procent)
  9. Paypal (3,5 procent)

20 april 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfsson

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng