Så höjer konsultfirman kompetensen för bättre kundbemötande

Spelpjäser Och En Är Röd; Effektiv, Konsult, Kompetensutveckling

Konsultfirman Effektiv finns utspridd på ett tiotal orter i södra Sverige och en av utmaningarna är att få alla 100 medarbetare att arbeta på likartade sätt. Madeleine Roos, systemansvarig på Effektiv, lägger därför stort fokus på att skapa utbildningar och att hitta gemensamma arbetssätt för medarbetarna i olika digitala verktyg. 

– Just nu består mycket av mitt arbete av att planera för olika typer av utbildningar, eftersom vi investerat i nya tjänster. Vi måste höja lägstanivån på vår kompetens, säger Madeleine Roos, systemansvarig på konsultfirman Effektiv. 

Effektiv verkar inom rekryterings- och bemanningsbranschen och har idag drygt 100 anställda på tio orter, som Stockholm, Göteborg, Varberg, Alingsås, Falköping och Halmstad, med huvudkontor i Borås.

Nya affärssystem

Madeleine Roos är it-spindeln i nätet, och tar hand om allt som har med it och användare att göra. Hennes största utmaning just nu är att få alla olika kulturer på kontoret att hitta ett slags gemensamt arbetssätt.

Inte minst är utbildningsinsatser extra viktiga just nu eftersom Effektiv bland annat bytt en del av sitt affärssystem.

– Vi vill få bättre koll på vad vi har, vad vi använder, och att vi använder det rätt. Om vi får till det, kommer vi att förbättra samarbetet medarbetare emellan, och frigöra tid som istället kan läggas på att vara ute hos våra konsulter och kunder. Det handlar i slutändan om att de ska känna att de blir bemötta på samma sätt, oavsett vilken plattform de möter oss på, eller vilket kontor de vänder sig till.

Madeleine Roos betonar att det i ett sådant här stadie är viktigt att understryka att inga frågor är dumma och att man får lov att testa och göra fel.

– Utbildningarna ska vara korta, inte längre än fem minuter, och med många tips och trix. De ska gå att göra under enkla förhållanden, och mot slutet sammanfatta vad man lärt sig.

Var är Effektiv om ett par år?

– Då ser det it-mässigt hyfsat likt ut på alla våra kontor, och samtliga ligger i samma fas. Framgångsfaktorn kommer att vara att arbeta som ett lag. Vi växer fortfarande ordentligt och har nyligen köpt upp ett techbolag med ett bemanningssystem som ska inkorporeras hos oss. Även i det kommer vi att behöva utbilda våra medarbetare.

Fokusera på annat

När utbildningsinsatserna är i mål hoppas Madeleine Roos på att kunna fokusera på annat. Arbetsplatsarbetet ska bara fungera, tycker hon, och vill istället utvecklas som kravställare.

– Jag vill bli en duktig kravställare. Om vi vet vad vi vill ha och varför, kan vi också på sikt skapa mer värde för våra medarbetare, konsulter och kunder.

1 mars 2023Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng