Familjen och sensorer viktigast i framtidens äldrevård

Richard Nordström, Helppy.

Helppy är det finska äldreomsorgsbolaget som vill förändra sättet som äldreomsorg bedrivs på. Familjen måste få stöd i pappersarbete och involveras mer i omsorgsprocessen, exempelvis via en app som kan ge "peace of mind" om att den närstående har det bra. Det menar Richard Nordström, grundare och CEO på Helppy.  

– Vi förnyar hemvården för äldre genom att ta ett familjemedlemsperspektiv. Idéen till Helppy kom när min mamma behövde hjälp, och vi har tagit det perspektivet som jag som en son hade, och så som jag skulle ha velat att hemvården såg ut då, säger Richard Nordström, CEO och grundare av Helppy.

Hur gör ni det?

– Det handlar mycket om ”peace of mind” i familjen. Vi tror att äldreomsorg inte enbart handlar om att hjälpa äldre, utan också om att samarbeta med familjen. Det är viktigt att man lyckas att säkerställa att besöken är bra och att allt känns bra mellan besöken. En annan del är att hjälpa till att guida genom djungeln av pappersarbete.

Ni utgår ju från den finska marknaden. Ser du några likheter med den svenska marknaden?

– Absolut. I Norden, och faktiskt hela Europa, är länders sätt att bedriva äldrevård faktiskt väldigt lika när det kommer till arbetslagstiftning och andra juridiska bitar. Utmaningarna med en gammeldags struktur återfinns också i de flesta länderna. Detta kommer nog förändras ganska snart, och säkert först i Norden, och kanske sist i södra Italien där det är väldigt annorlunda.

Vilket tror du blir det nästa stora tekniska genombrottet för äldrevården?

– Jag tror att det börjar med att besöken blir mer transparenta. Du kommer att veta vem som besöker och vad de gör där. Sensorer kommer också spela en stor roll, så att familjen kan känna sig trygga med att allt är bra, även under de 22-23 timmarna på dygnet när den äldre personen är själv. Jag tror att wearables och IoT på så sätt kommer att integreras mycket mer så att du får ett sammanflätat serviceutbud.

Om vi blickar fem år framåt, var befinner sig äldreomsorgen då?

– När du vaknar på morgonen kollar du i appar hur du och dina vänner mår, och sedan öppnar du till exempel vår app för att se att allt är bra där hemma hos din äldre släkting. Att någon har besökt, att sensorer visar att ingen har fallit på natten, och så vidare. Och så får du hjälp av någon som guidar dig genom olika processer, som allt pappersjobb till exempel. Det tror jag är något som många familjemedlemmar behöver.  

6 december 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Therese Bengtnervård och omsorgFoto Fredrik Kron/Voister, Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng