Eon varnar: Bedragare ringer upp kunder

Bank Id 960640

Foto: Bank-id.

Efter beskedet om den kommande elpriskompensationen har drygt 100 Eon-kunder utsatts för bedrägeriförsök. Nu varnar energijätten sina kunder för att legitimera sig med bank-id eller bankdosa om de blir uppringda.

– Kontrollera alltid noggrant att det är rätt part som du signerar mot. Eon uppmanar aldrig våra kunder att avvända sin bankdosa eller att uppge bankkontonummer. Handlar det om bedrägeri så uppmanar jag alla att polisanmäla, säger Mikael Bladh, chef för Fakturering & Betalning på Eon.

Ett drygt hundratal Eon-kunder har i dagarna utsatts för bedrägeriförsök. Bedragarna ringer upp, anger att elfakturan blivit fel och att kunderna ska få pengar tillbaka.

Eon informerar inte på telefon

Tjuvarna begär sedan att kunden legitimerar sig med bank-id eller bankdosa för att Eon ska betala tillbaka pengar.

– Tro dem inte. Det är inte sant. Vi går aldrig till väga på det sättet.

I torsdags presenterade Svenska Kraftnät ett förslag till elpriskompensation. Ska det bli verklighet måste Energimarknadsinspektionen först godkänna förslaget.

– När det väl är beslutat kommer Eon att informera våra kunder om hur utbetalningen ska ske. Det kommer inte att ske per telefon. Vi kommer således inte att ringa våra kunder om elpriskompensation, säger Mikael Bladh.

Källa: Eon

2 november 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter anne hammarskjölddigit

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng