IDC: Mobilförsäljningen minskar för femte kvartalet i rad

Mobiler I Händer På Personer

Foto: Adobestock

Smartphonemarknaden gick ned för femte kvartalet i rad under Q3 2022. Nedgången hamnade på 9,7 procent, vilket är den kraftigaste Q3-minskningen någonsin.

En majoritet av nedgången beror på en brist på efterfrågan, stigande kostnader och inflation vilket lett till att konsumenter har lägre disponibla inkomster, säger Nabila Popal, forskningschef på IDC.

Apple är den enda leverantören som ökade sin försäljning jämfört med samma period 2021. Under det tredje kvartalet i år sålde man 51,9 miljoner enheter, gentemot 51,1 miljoner under Q3 2021. Med detta sitter Apple på 17,2 procent av marknadsandelarna.

Etta på marknaden är fortsatt Samsung med 64 miljoner sålda enheter, vilket är en minskning på nästan 8 procent. Samsung har 21,2 procent av marknadsandelarna.

Trea är Xiaomi på 40,5 miljoner sålda enheter, följt av Vivo på 25,9 miljoner och Oppo på 25,8 miljoner.

Sammanlagt såldes 301,9 miljoner under årets tredje kvartal.

Tittar vi på 2023 tror vi fortfarande på att marknaden kommer att återhämta sig, men detta kommer ske längre in i året än vad vi förutspått tidigare. Dessutom förväntar vi oss ett ännu brantare leveranstapp för 2022 och en mjukare återhämtning 2023, säger Nabila Popal.

Källa: IDC

31 oktober 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssondigit, mobil

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng