Hybrida möten framgång för Willab Garden

Växthus Willab; Digitala Möten

Ett växthus från Willab Garden. Foto: Willab Garden

Willab Garden har sålt skräddarsydda växthus och uterum i över 30 år. Trots att bolaget är verksamt i en sällanköpsbransch med en förhållandevis teknikovan kundkrets har distansmöten med kunder seglat upp som ett framgångsrikt digitalt inslag. Det menar CIO Joakim Engstrand. 

– Vår senaste digitala satsning är smyglansering av bokade digitala möten med våra kunder. Dessa har varit förvånansvärt lyckade, säger Joakim Engstrand, CIO, Willab Garden.

Willab Garden tillverkar och säljer unika och kundanpassade växthus och uterum. Eftersom det är en investering som kunden kanske bara gör ett par gånger i livet är Joakim Engstrand positivt överraskad över utfallet av mötena, med tanke på att alla kunder inte har särskilt stor teknikvana.

– Vi har ännu inte marknadsfört detta, utan kunderna har hittat dit själva. Du har helt enkelt möjlighet att möta oss digitalt via nätet. Kunderna får experttips, ritningar och offert utan att köra många mil till något av våra showrooms och deltagarna har varit väldigt nöjda. Vi har pilottestat i tre av våra butiker, men nu rullar vi ut det på alla marknader.

Starkt varumärke hjälper

I en bransch där mycket av bedömningen innan köp handlar om att klämma och känna på produkten, tror Joakim Engstrand att Willab Gardens starka varumärke gör att kunderna känner sig trygga med att den första kontakten sker digitalt.

Samtidigt har det de senaste åren blivit vanligare att vi konsumenter köper dyrare så kallade sällanköpsvaror på nätet. Acceptansen har helt enkelt ökat.

– Det här ger oss också möjlighet att möta våra kunder utanför våra butikers öppettider, vilket gynnar både oss och de som väljer att investera i våra produkter. Nästa steg blir att marknadsföra tjänsten på alla våra plattformar.  

Bygg med AR på Willab Gardens sajt

Hybridmötena är inte det första steget i en mer digital riktning som det drygt 30 år gamla familjeföretaget tar. Sedan en tid tillbaka har du som kund möjlighet att genom AR-teknik se hur ett visst växthus skulle passa i just din trädgård.

Joakim Engstrand, Willab Garden

Joakim Engstrand, CIO, Willab Garden

Det går också att konfigurera egna uterum och växthus på Willab Gardens hemsida, med olika färger och dörrplaceringar, som du sedan kan gå in och titta runt i.

– Det här är ett koncept vi kommer att utveckla ytterligare för att göra den digitala upplevelsen än mer lik verkligheten.

Ett ständigt öga på säkerhet

När Willab Garden nu fortsätter sin digitala resa kommer säkerhet att komma i första rummet för Joakim Engstrand och hans ca 200 medarbetare.

– Det är alltid överst på agendan, och vi arbetar hårt med det. Jag tycker att vi är på en okej nivå. Trycker vi på för hårt tappar vi ju i användarvänlighet, så i första hand handlar det om rätt teknik och utbildning för våra användare, säger han.

20 oktober 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Willab Garden

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng