Metaverse ska locka nya kunder till Walmart

Walmart Metaverse

Detaljhandelskedjan Walmart försöker locka yngre kunder via en satsning på metaverse. Det amerikanska företaget har lanserat två nya upplevelser på onlineplattformen Roblox.

Upplevelserna är två virtuella världar som kallas Walmart Land och Walmart Universe of Play. Tanken är att locka yngre kunder, särskilt från generation Z.

Vi vet att våra kunder tillbringar mycket tid i Roblox-plattformen, och här ska vi fokusera på att skapa nya och innovativa upplevelser som engagerar dem. Vi skapar bland annat communities, underhållning och spel genom lanseringen av Walmart Land och Walmart Universe of Play, säger William White från Walmart.

Det är inte möjligt att köpa saker i någon av världarna, utan fokus ligger snarare på att introducera varumärket och förmedla en känsla av hur det är att befinna sig på Walmart.

Walmart har gjort flera digitala satsningar den senaste tiden. Bland annat lanserade detaljhandelskedjan nyligen en virtuell provhytt där kunderna kan testa hur klädesplagg passar med hjälp av AR.

Källa: Silicon Angle

28 september 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonmetaverse

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng