Metaverse – vilka möjligheter och risker finns?
Foto: Adobestock
Att möjligheterna i metaverse är många är de flesta överens om, men hur skapar vi en värld som även är decentraliserad, transparent och trygg att vara i? Och hur påverkar den skakiga marknaden för kryptovalutor utvecklingen och förtroendet för metaverse? Detta diskuterade representanter från Meta, Axel Johnson och Svensk Handel under ett seminarium.
Under Almedalsveckan anordnade Svensk Handel paneldiskussionen Metaverse - en ny handelsdimension att ta på allvar. Deltog gjorde bland annat Axel Johnson, Svensk Handel och Meta.
– Metaverse är den största nya möjligheten sedan internet blev allmänt tillgängligt. Där internet gav allmänheten tillgång till all information, ger metaverse oss tillgång till alla världens upplevelser, säger Johnas Liljegren, Group Director Retail & e-commerce Sweden, Meta.
Transparent, decentraliserad värld
Sara Öhrvall, COO på Axel Johnson, håller med om att möjligheterna är fantastiska, men att det blir viktigt att reflektera över vilken typ av ägandestruktur vi ska applicera på ett sådant universum.
– Det är viktigt att komma ihåg att vi kan skapa en ny logik i ett nytt universum. Vi ska inte ta med logiken från ett på sina håll trasigt internet. Här vill vi skapa en mer transparent, decentraliserad värld där det sociala är viktigt och där individen har möjlighet att skapa och ha makt över sin data.
Sara Öhrvall tror inte heller att metaverse mestadels kommer att handla om att sälja produkter, som det pratas om mycket nu.
– Det kommer såklart finnas en kommersiell del men jag tror metaverse även kommer handla om att förmedla kunskap där man exempelvis skapar communitys i frågor som många tycker är viktiga. Vi måste orka tänka större än pengatransaktionen. Jag tror även att många har en dröm om att släppa det som hindrar dem i den fysiska världen, och helt kunna vara sig själva.
Trygga miljöer utan inblandning från lagstiftare
För att få personer att uppskatta att befinna sig i metaverse behöver teknikutvecklarna ta ansvar. Här krävs att man bygger upp rättigheter för digitala ägodelar, NFT:s exempelvis, samt att man gör miljöerna trygga och så fria som möjligt från hot, sexuella trakasserier och så vidare.
– Om vi som bransch inte löser detta kommer lagstiftningen få göra det, och det blir sällan bra. Ett exempel här är cookie-medgivande vilket inte fungerar speciellt bra för varken handlare eller konsumenter, säger Johnas Liljegren.
Här är en utmaning att olika aktörer har olika intressen. Dessa står inte alltid mot varandra men de går likväl inte helt ihop heller. För att kunna skapa bra tjänster finns ett behov av personalisering, men samtidigt måste integriteten värnas, menar Johnas Liljegren.
– Om det bara fokuseras på integritet förlorar vi en stor möjlighet. Med all den data som finns behöver vi någon form av personalisering. Där måste vi som bransch ta ansvar, dela data med varandra och jobba tillsammans. Så att vi techbolag inte lägger krokben för oss själva.
Skakig kryptomarknad
En stor roll i metaverse förväntas även kryptovalutor ha, vars marknad skakat ordentligt senaste halvåret. Det har visat sig att stablecoins, som är peggade mot en dollar eller en euro, inte är så pålitliga som man tidigare trott. Något som skulle kunna bli ett dilemma i metaverse, enligt Bengt Nilervall, Näringspolitisk expert, Svensk Handel.
– Det måste till ett betalningssystem som fungerar och där värdet består över tid. Jag vet att exempelvis Mastercard och Paypal lägger mycket kraft på att hitta hur de kan applicera sig i den här världen, och lagstiftare tittar på hur de ska kunna säkra kryptovalutor. Här finns det mycket att göra för att folk ska våga kliva in, säger Bengt Nilervall.
Läs mer om ämnet: