It-chefens recept på lyckad kompetensutveckling

Farrokh Farrokhi. it-chef, NVK. Foto: Fredrik Kron/Voister

NVK är ett kommunalteknikförbund som driftar it för de två kommunerna Fagersta och Norberg. En av it-chefen Farrokh Farrokhis drivkrafter är att utveckla medarbetarna i sin organisation och då dem att känna en yrkesstolthet.

– Detta är ett sätt att samverka vårt resurs- och kompetensutnyttjande. Jag brukar jämföra med ett villaområde där flera familjer delar på att köpa en bra gräsklippare eller något annat trädgårdsredskap, istället för att alla köper varsin medelmåttig produkt, säger Farrokh Farrokhi, it-chef på Norra Västmanlands kommunalteknikförbund (NVK).

Hur jobbar ni med kompetensutveckling?

– Traditionellt brukar man ju annonsera och ta in nya personer när man behöver ny kompetens. Det medför stora kostnader. Men om du tittar i din egen organisation kan du genom vidareutbildning skapa denna kompetens och vidareutveckla organisationen samtidigt som du skapar möjligheter för dina medarbetare.

Har du några tips på hur du går tillväga då?

– Man måste skapa motivation och vilja. Vi skapar möjligheter för våra medarbetare att göra karriär och kan ge dem en yrkesstolthet på köpet, genom att de känner sig viktiga i sammanhanget.

Vad är viktigast när det gäller säkerhet: teknik eller människa?

– Det beror på organisationen. De som ligger efter med sin tekniska utveckling måste jobba ikapp. Saknar du däremot kompetens måste du satsa på människor. Teknik kan aldrig ersätta den mänskliga kreativiteten.

Vad är det för kreativitet?

– Det är många ställen som vi har skapat jätterobusta säkerhetssystem, men de bevakas alltid av en människa. Jag känner inte till något annat system. Människan är alltid sista utposten.

Kommande 18 månader, vad är viktigt för NVK då?

– Organisations- och kompetensutveckling. Vi måste också vända oss mot våra beställare och huvudanvändarna i Norberg och Fagersta om hur vi kan hjälpa dem i deras utveckling.

Tittar du på något specifikt på den punkten?

– Vi försöker arbeta fram en debiteringsmodell som ska vara verifierbar och rättvis. Det ger frihet och valmöjlighet till våra beställare. Så småningom ska vi också gå över till Microsoft 365.

30 augusti 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Fredrik Kron/Voister

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng