Möt den digitala fixaren som hjälper Hammarös äldre

Robin Backman Torpegård, Digital Fixare, Hammarö Kommun

Robin Backman Torpegård, digital fixare på Hammarö kommun. Foto: Hammarö kommun.

I Hammarö kommun stöttar Robin Backman Torpegård äldre brukare med deras digitala problem, vilket kan vara alltifrån fix med skrivare till hjälp med BankID. Men han bär med även med sig en väska med digitala prylar för den som vill testa något nytt. Verksamhetsutvecklare Mia Hernell Blomkvist tror att det är ett lyckat sätt att minska det digitala utanförskapet. 

– Jag har inte en teknisk bakgrund, utan är en teknikintresserad person som arbetat inom hemtjänsten i åtta år. Jag tror det skapar bra förutsättningar och är en av nyckelfaktorerna till att det här har blivit en så lyckad satsning, säger Robin Backman Torpegård, digital fixare, Hammarö kommun.

Fart under pandemin

Redan 2019 utsågs Hammarö till årets Ehälsokommun. Och för knappt ett år sedan, i maj 2021, ville kommunen växla upp och satsa på den pusselbit man tyckte fattades, det vill säga en sorts heltidstjänst som handlar om att vara nära brukare inom kommunen och hjälpa dem att använda digitala verktyg.

– Framförallt under pandemin märkte vi hur dem som vi hjälpte med datorer, Ipads, Facetime och så vidare, mådde mycket bättre eftersom de hade möjlighet att kommunicera med omvärlden på ett annat sätt. Det blev startskottet för vår digitala fixare-tjänst, säger Mia Hernell Blomkvist, verksamhetsutvecklare, Hammarö kommun.

Chromecast och datorbeställningar

Den digitala fixaren, alltså Robin Backman Torpegård, åker runt till och hjälper personer som är 75 år eller äldre, och löser olika sorters digitala problem. Det kan vara alltifrån att förklara, och visa hur telefoner, skrivare, tv och andra enheter kan hanteras, till att hjälpa till med att installera BankID och ladda ned vaccinationsbevis.

Robin Backman Torpegård har också med sig vad han kallar för sin digitala väska, med prylar som han kan visa upp och låna ut under ett par veckor till dem som inte har.

Man blir nästan lite tårögd när man ser vad det kan betyda för människor.

Mia Hernell Blomkvist

– Den senaste tiden har Chomecasten gått varm. Jag hjälper till att installera den, och så får användaren prova den i några veckor. Om hen bestämmer sig för att köpa en egen hjälper jag till att installera den också. Men jag hjälper även med att välja ut passande datorer och annat som en brukare kanske vill köpa.

Vad är det vanligaste du får hjälpa till med?

– Skrivare, skrivare och skrivare. Detta kanske låter märkligt, men dem jag hjälper kommer från en generation som mer än gärna skriver ut och arkiverar dokument i pappersform, i pärmar och i mappar. Då kan de behöva hjälp med bläckpatronsbyte och nätverksuppkopplingar och annat skrivarrelaterat, säger Robin Backman Torpegård.

En lönsam investering

Både Mia Hernell Blomkvist och Robin Backman Torpegård vidhåller att det här sättet att arbeta, det vill säga att komma hem till människor och hjälpa dem i sina hem och kanske sätta upp hjälplappar och annat stöd, istället för att samla alla som behöver hjälp i externa lokaler någon gång då och då, är mycket mer värdefullt för användarna, och bidrar till att de lär sig mer.

Robin Backman Torpegård, Digital Fixare På Hammarö Kommun

Robin Backman Torpegård.

– Du kan liksom inte ta med dig din tv eller skrivare till en annan plats för att få hjälp med den. I längden tror jag att detta är ett mycket effektivare sätt att öka den digitala mognaden för var och en av användarna, säger Robin Backman Torpegård.

Mia Hernell Blomkvist instämmer.

– Jag är helt övertygad om att detta är en investering som lönar sig. Ju mer vi kan hjälpa dessa människor att hjälpa sig själva i sin vardag, desto mindre kommer de behöva vår hjälp för dessa sysslor, som till exempel bankid-användning. Dessutom ligger det i vårt kommunala uppdrag att motverka digitalt utanförskap.

Positiva omdömen och julkort

På kommunens hemsida samlas omdömen in från användarna som Robin Backman Torpegård hjälper.

– Man blir nästan lite tårögd när man ser vad det kan betyda för människor. De stärker sitt självförtroende och märker hur de klarar av saker som de kan ha haft problem med i flera år, säger Mia Hernell Blomkvist.

– Det kan ju vara så simpla saker för oss, men ett riktigt problem för dem. Jag har till och med fått julkortshälsningar med tack för att jag hjälpt att rensa en dator. På det stora hela handlar det om att upprätthålla vad som kommit att kallas för daglig digital motion, DDM, och att försöka motionera hjärnan precis som kroppen ska motioneras. Jag försöker uppmuntra dem jag träffar till daglig användning, säger Robin Backman Torpegård.

2 maj 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Hammarö kommun

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng