Varje dator får ett nytt liv på Södertörns högskola

Södertörns Högskola Och Johan Reynols

Johan Reynols, handläggare för inköp och e-handel på Södertörns högskola, under ASF Forum.

Södertörns högskola arbetar med hållbarhet i flera delar av sitt teknikanvändande. Datorer ska återanvändas och ha två eller tre liv, och sammanlagt ska de kunna nyttjas i fem år. Johan Reynols är handläggare för inköp och e-handel på högskolan, och en viktig insikt för honom har varit att alla inte måste med på hållbarhetståget – ibland går det att skapa förändring på egen hand.

Man behöver inte alltid få med alla i organisationen. Ibland måste du sätta ned foten och skapa förändringar där du själv är, säger Johan Reynols, handläggare inköp och e-handel på Södertörn. 

Under eventet ASF Forum berättar Johan Reynols på Södertörns högskola om deras hållbarhetsarbete. Högskolan köper idag sina datorer, att leasa upplevs svårt då de enskilda avdelningarna och institutionerna står för sina egna kostnader. Hållbarhetsarbetet handlar därmed mycket om att maximera livstiden på enheterna.

Vi försöker kunna utnyttja skolans datorer i fem år. Vi ger dem inte bara ett liv utan två, ibland tre liv. När exempelvis en anställd på skolan inte behöver sin dator så rekonditionerar vi den och ger till en annan anställd eller så används den inom något projekt.

Lite äldre datorer lånas under korta och längre perioder ut till studenter som inte har en egen dator och har behov för att skriva en uppsats, eller dylikt. En slags social hållbarhet.

Datorer med hög prestanda

För att kunna garantera en längre användningstid ser Södertörn till att köpa in datorer med hög prestanda för att förlänga livslängden. Samtidigt minskar man antalet kablar och andra sidoprodukter genom att gå mot att använda USB-C-portar överallt. Därutöver har Södertörn uppgraderat till fem år på platsgaranti inklusive olycksfall för att förbättra sin tekniska support.

Ingen har klagat på beslutet från vare sig akademin eller chefsledet.

När en dator går sönder är målet att den ska repareras så fort det går. Det lyckas vi med allt som oftast. 

För att lyckas få till en mer hållbar verksamhet kanske man inte kan vänta på att få med hela organisationen, menar Johan Reynols.

Att uppgradera garantin och prestandan för att förlänga hållbarheten var ett beslut jag tog själv. Det blev lite dyrare vid inköpet men mycket mer hållbart. Ingen har klagat på det beslutet från vare sig akademin eller chefsledet. De verkar vara nöjda. 

Vad skulle du ge för tips till personer som är i liknande position som du?

Leverantörer och tillverkare gör jättemycket för hållbarheten i sina produkter, prata med dem. Hitta personer på lokal nivå i din organisation som är intresserade av hållbarhet, sätt er ned och diskutera idéer, problem och potentiella lösningar. Alla kan göra något och tillsammans gör vi mycket, avslutar Johan Reynols.

7 april 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Södertörns högskola / Atea Sverige @Flickr

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng