– En stor milstolpe för EU-medborgare, skriver inremarknadskommissionären Thierry Breton på Twitter.
EU-kommissionen, ministerrådet och Europaparlamentet har efter långa förhandlingar kommit överens om formuleringarna i nya Digital Services Act (DSA). Lagen ska innebära en ny verklighet gällande bland annat hatiskt eller olagligt innehåll på sociala medier, riktad annonsering och hämdnporr.
Kortfattat kan man säga att nya lagen innebär att bland annat techbolag får mer ansvar för innehållet på deras plattformar. EU-toppar har flera gånger påpekat att nya lagen kommer till för att skydda privatpersoner mot de stora techbolagen.
Några av de större nyheterna är:
- Användare ska få mer insyn hur i plattformars algoritmer fungerar.
- Plattformar måste radera olagliga produkter, innehåll och tjänster snabbare efter att de har rapporterats.
- Unga ska få ett starkare skydd mot personligt riktade annonser.
- Användare ska informeras bättre om hur innehåll rekommenderas för dem.
Bolag som bryter mot reglerna i DSA kan tvingas böta upp till sex procent av sina globala årsinkomster.
Vid sidan av DSA finns även förslaget DMA (Digital Markets Act) uppe på bordet. Där är målet att reglera marknaden och tvinga stora nätaktörer som exempelvis Google, Meta och Amazon att ge rättvisa villkor för andra företag och konsumenter som använder deras tjänster.
Källa: SVT, Svensk Handel, M3