3d-printade prylar på Selfridges i London

Person Ställer In Abb Robot På Selfridges I London (1)

ABB har placerat ut en robot som skriver ut produkter av havsplast, på köpcentret Selfridges i London. Förhoppningen är att utmana konsumenters uppfattningar om olika miljöpåverkan.

– Även om ett större sortiment är bra för konsumenterna har det dock ett högt pris på miljön där produkter och förpackningar ofta kastas utan någon tanke på var de hamnar eller om de kommer att återvinnas, säger Marc Segura, ABB:s chef för divisionen Robotics.

Plast från världshav

Under hela april kommer roboten vara på plats på varuhuset Selfridges, Oxford Street i London, och skriva ut designerprodukter från plast insamlat från världshaven.

– Genom att återanvända plast från världshaven för att skriva ut designerartiklar hjälper vi till att lyfta fram hur robotar på ett viktigt sätt kan bidra till att skapa hållbara tillverkningsprocesser som är centrala för en cirkulär ekonomi, säger Marc Segura.

Stärka lokalsamhällen

Det är det globala nätverket och miljöorganisationen Parley for the Oceans som ingått ett samarbete med ABB, som med hjälp av sin robotlösningar skriver ut olika typer av produkter som en kund kan välja från en skärm, direkt på plats på varuhuset.

– Bortom den enorma potentialen att minska avfallet genom att skriva ut artiklar direkt i en detaljhandel som Selfridges vill vi använda den här tekniken till att stärka situationen för lokalsamhällen runt om i världen – att ge dem möjligheter att omvandla de lokala plastföroreningarna till affärsmöjligheter och användbara artiklar. För haven, klimatet och livet., säger Parleys grundare och vd Cyrill Gutsch.

En 3D Utsrkiven Skål

En 3d-printad skål från ABB:s robot.

Fler robotar i butiker

Uppvisningen i London är också tänkt att fungera som ett sätt att uppmärksamma vad robotik kan göra för kundupplevelsen och vilken nytta de kan bidra med i den här typen av verksamheter.

– Robotar används i allt högre utsträckning för att hjälpa till att få tillbaka kunderna till storgatan. Vi tror att det framtida anammandet kommer att påverkas av tre huvudtrender: mikroexpediering, där robotar används i butik för att möjliggöra orderexpediering och leverans; personalisering, där en robot tillverkar en produkt enligt kundens specifika krav med tillvalet automatisk individualisering där data om tidigare köpvanor används för att erbjuda nya alternativ; samt ”retailtainment” (detaljhandelsmarknadsföring som underhållning), där roboten används som en del av en interaktiv display eller show för att informera eller underhålla kunder, säger Marc Segura.

Källa: ABB

8 april 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto ABB

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng