Gartner: It-anställda mest benägna att byta jobb

Personer I Serverhall

Endast 29 procent av alla anställda inom it har starka avsikter att stanna på sin nuvarande arbetsplats. Det är lägst andel av alla yrkesgrupper, enligt en ny undersökning från Gartner. 

– Det är ett stort problem på ledningsnivå att behålla kompetens, och CIO:er hamnar i epicentrum av detta, eftersom en stor del av deras personalstyrka ligger i riskzonen, säger Graham Waller, analytiker på Gartner.

Runt om i världen har 29,1 procent av anställda inom it starka avsikter att stanna på sitt nuvarande företag. Snittet för anställda utanför it-organisationen är 10 procent högre. Detta enligt en ny undersökning från Gartner där man frågade 18 000 personer från 40 olika länder under Q4 2021. 

Europa placerar sig dock över snittet, här vill 38,8 procent av de it-anställda gärna stanna kvar. I Asien ligger siffran på 19,6 procent.

Personer under 30 byter gärna jobb

Åldern spelar också stor roll. Endast 19,9 procent av it-anställda mellan 18-29 år har en hög sannolikhet att stanna, jämfört med personer mellan 50 och 70 år där siffran ligger på 48,1 procent.

65 procent menar att möjligheten att kunna arbeta flexibelt kommer påverka deras val huruvida de väljer att stanna på sitt nuvarande jobb eller inte. 

– Vi har hört talas om it-organisationer som implementerat tillbaka-till-kontoret-policys för att sedan mötas av massavsägningar och då behöva byta strategi igen. CIO:er kan behöva förespråka mer flexibilitet för sin personalstyrka än vad som gäller i andra delar av företaget, därför att it-anställda är mer benägna att lämna, mer efterfrågade och duktigare på distansarbete än de flesta andra anställda, säger Graham Waller.

Gartners människocentrerade arbetsmodell

För att verksamheter ska lyckas rekrytera rätt personer, behålla sina anställda och överträffa sina konkurrenter framåt förespråkar Gartner en människocentrerad arbetsmodell. Detta innefattar tre delar: 

  • Flexibla arbetstider. Progressiva företag ger personer och team möjlighet att bestämma själva när de bäst gör sitt arbete. Ett exempel som nämns är fyra dagars arbetsvecka.
  • Minskat kontorsfokus. Pandemin krossade myten att anställda bara kan få sitt arbete gjort på kontoret. De flesta organisationer planerar nu för en hybrid framtid där anställda kan göra exempelvis koncentrationskrävande uppgifter på distans, medan kontoret lämpar sig bäst för vissa aktiviteter som kräver mänsklig kontakt och samarbete.
  • Förändrad möteskultur. Möteskulturen började på 1950-talet när personer var tvungna att träffas fysiskt för att fatta beslut. Nu möjliggör synkrona och asynkrona samarbetsverktyg ett distribuerat beslutsfattande, samarbete och kreativitet.

Källa: Gartner

10 mars 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng