Mediekrig mellan techjättar och Ryssland

Mobil Med Appar På

Den ryska invasionen av Ukraina har lett till konflikter mellan flera tech-företag och Ryssland. Ryssland har valt att begränsa användningen av amerikanska plattformar såsom Facebook och Twitter i landet. Som motåtgärd stoppar tech-företagen bland annat annonser från rysk statsmedia.

Ryska myndigheter har beordrat Facebook att sluta faktagranska inlägg som publiceras av rysk statsmedia. Detta vägrade Facebook, vilket har lett till att Ryssland strypt hastigheten på plattformen.

Ryssland ska även ha kraftigt begränsat tillgången till Twitter hos de största, ryska operatörerna. Men det ska fortfarande vara möjligt att använda Twitter via VPN.

Rysk statsmedia kan inte annonsera

Nu kommer nya åtaganden från de stora tech-företagen mot Ryssland. Youtube har meddelat att ryska statliga medier inte längre kommer att kunna tjäna pengar på annonser på sina inlägg på plattformen. Dessutom kommer videos från dessa mediakanaler inte dyka upp lika ofta bland användares rekommendationer. Google verkar även ha tagit bort appen för den ryska, statskontrollerade propagandakanalen RT från Google Play.

Även Facebook kommer neka rysk statsmedia att annonsera på plattformen. 

Twitter har gått ett steg längre och tillsvidare helt slutat tillåta annonser i Ryssland och Ukraina. Det gör man med motiveringen att kritisk säkerhetsinformation ska lyftas upp och inte behöva konkurrera med annonser.

Ukrainas krav på Twitter

Därutöver kräver Ukrainas officiella Twitterkonto att Rysslands motsvarighet ska bannlysas från plattformen.

”De borde inte få använda den plattformen för att sprida sitt perspektiv, samtidigt som de brutalt dödar ukrainare”, skriver Ukraina på Twitter.

Källa: Feber, SVT 

28 februari 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng