Google såsar med ny kaklösning

Google, Cookies, Kakor; 5 Kakor Med Chokladsås Som Hälls Över

Google har gjort ännu en omarbetning kring hur så kallade tredjepartskakor ska hanteras. Bolaget meddelade redan under sommaren 2021 att lanseringen av en ny, mer GDPR-kompatibla cookielösning, sköts upp från 2022 till 2023. 

– Denna konstanta obeslutsamhet ingjuter inte förtroende, säger en marknadschef till BBC.

Diskussionerna kring tredjepartskakor

Diskussionerna kring Googles hantering av cookies, eller kakor, grundar sig i att Google för två år sedan fick bakläxa av Irlands motsvarighet till IMY om att se över hur så kallade tredjepartskakor används, det vill säga information om ett surfbeteende som följer med från sida till sida, och som inte minst märks i form av reklam som tycks följa efter en.

Googles tidigare idé för att åtgärda detta kallades Floc, som står för Federated Learning of Cohorts. Med Floc skulle användare på ett anonymt sätt slås ihop i grupper med liknande surfhistorik.

Men varken integritetsexperter eller marknadsförare var imponerade.

– Den här lösningen möttes med mycket kritik när Google lanserade den och det kändes på det stora hela som en ogenomtänkt idé som bolaget tryckte ut på marknaden för tidigt och som ett svar på påtryckningar. Det senaste året har det blivit ganska klart att Google fortfarande inte är helt säkra på vad den bästa vägen fram är, säger Farhad Divecha, grundare av det digitala marknadsföringsbolaget Accuracast.

Topics nytt lösningsförslag

Den nya lösningen heter istället Topics, och fungerar på ungefär samma sätt, med skillnaden att användare istället kan placeras i någon av 350 olika ämnesgrupper, som till exempel resa eller träning. Nya sidor som besöks blir underrättade om tre av användares intressen och kan göra reklam för dessa.

Denna konstanta obeslutsamhet ingjuter inte förtroende.

Dessa ämnen eller intressen lagras sedan i tre veckor innan de raderas. Enligt Google kommer inte känsliga data som genus eller etnicitet att delas och användare kommer fortsättningsvis att kunna ta bort reklam de inte gillar, eller välja att stänga av funktionen helt.

Kritik kvarstår

Men även denna lösning har fått kritik. Dels för att den bara fungerar i Googles egen webbläsare Chrome, dels att den fortfarande är (för) lik hur tredjehandskakor fungerar, vilket ju var det Google skulle åtgärda från första början.

– I båda dessa förslag så håller webbläsaren koll på vilka sajter du besökt, använder den informationen för att kategorisera dina surfintressen och får sedan webbläsaren att dela detta vidare till annonsörer, säger Peter Snyder, director of privacy på den bolaget bakom den integritetsfokuserade webbläsaren Brave.

Källa: BBC

27 januari 2022Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflerdigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng