Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Ett samarbete med Atea Äldreomsorg

Så förenklar mobilen för Laholms undersköterskor

Malin Karlsson, undersköterska, Laholms kommun ute på sin kvällsrunda.

I Laholms kommun låser undersköterskorna upp brukarnas dörrar med sin arbetstelefon. Med hjälp av telefonen kan de dessutom hitta arbetsplanering och journaler, och optimera sin körning. Enligt undersköterskan Malin Karlsson är en av de viktigaste framgångsfaktorerna att våga prova sig fram.

– Nu ska vi starta våra telefoner och i dem finns vår runda, alltså var vi ska köra och vad vi ska göra i natt. Vi har varsin telefon: en för den som kör och en för den som åker med, säger Malin Karlsson, undersköterska, Laholms kommun.

Nytta med allt i telefonen

Malin Karlsson förbereder sig inför nattens pass i hemtjänsten i Laholm och mobilen är ett viktigt arbetsredskap. Den används för att låsa upp dörrar, hantera journaler och för att optimera körrutter.

– Det sparar tid. Det är mycket lättare för våra samordnare att uppdatera i telefonen om vad som ska göras och om något ska ändras, och jag kan se vem som kommer på nästa besök, allt på ett och samma ställe i telefonen. Det är jätteskönt.

– Nyttan är ju att vi kan hjälpa dem vi besöker snabbare. Vi behöver inte åka och hämta nycklar på vårt samlingsställe, eller kanske leta upp en kollega som har den nyckeln.

Men hjälp av digitala lås i mobilen kan numera den kollega som är närmast hantera larmet. I mobilen ser Malin vad personen vill ha hjälp med. Hon får en vägbeskrivning och så finns ju nyckeln i mobilen.

Utbildar medarbetarna

Malin också en av dom som har utbildat medarbetarna i det mobila arbetssättet.

– De flesta är väldigt positiva till digitalisering och tycker precis som jag att det är skönt att ha alltihop på samma ställe. Privat är man ju väldigt digital och använder sin telefon mycket, så att arbeta med telefonen blir egentligen inte så stor omställning.

Malin Karlsson Öppnar Dörr Hos Brukare Med Sin Telefon

Malin Karlsson låser upp en dörr med sin arbetstelefon.

– En del kanske tycker att det är läskigt med ny teknik och nya appar och man är osäker på hur det funkar. Men de appar vi jobbar med är väldigt lättöverskådliga. Egentligen är det inte krångligare än att vara på Facebook, säger hon.

Vilka effekter ser du för medarbetarna?

– Det primära är arbetsmiljön och att vi kan underlätta för personalen som slipper köra så mycket fram och tillbaka. Tack vare de digitala nycklarna kan man snabbt skifta om, om det skulle inträffa någonting till exempel under natten. Det ger oss verkligen möjligheter som vi inte hade innan, säger Kristina Isaksson, chef för Laholms kommuns äldreomsorg.

Har du tips till andra kommuner som är i det läge ni var tidigare?

– Ja våga, prova. Se nyttan med det och låt det ta tid. När vi införde det nya systemet med planering i telefonen, körde vi dubbelt ett par veckor med dels papperslistor, dels listor i telefonen. Våga prova, det kan inte bli fel, säger Malin Karlsson.

2 november 2021 Reporter Elisabeth Nore digit Foto Voister

Rekommenderad läsning