Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

IoT och as-a-service på Lundbergs fastigheter

Norrköping Gågata Lundbergs Fastigheter

Lundbergs Fastigheter satsade sommaren 2021 på en gågata i centrala Norrköping tillsammans med bland annat Norrköpings kommun.

Lundbergs fastigheter är inne i en digitaliseringsresa som kretsar mycket kring IoT och dataanalys. Dessutom börjar tjänstefieringen att närma sig fastighetsbranschen, vilket ställer nya krav på bolaget.  

Vår digitalisering handlar i stor utsträckning om data, data och åter data. Det spänner över många områden såsom sensorer och pumpar i fastigheter, information om hyresgäster, el- och värmemätningar och så vidare, säger Johnny Jonander, digitaliseringsansvarig på Lundbergs Fastigheter.

Hela fastighetsbranschen står inför stora förändringar där många bolag går ifrån proprietär it till öppna API:er med fokus på data, och här är inte Lundbergs Fastigheter något undantag. Lundbergs har ett gäng digitaliseringsprojekt på gång där nyttjandet av data är i fokus.

Vi arbetar konstant med att bli ett mer hållbart bolag och här kan vi dra nytta av ny teknik för att bli det. Det kommer vi att göra ännu mer i framtiden.

I den allt mer datadrivna verksamheten gör Lundbergs kontinuerliga bedömningar över vilken effekt som de olika digitala projekten kan få. Projekten kopplas till Lundbergs affärsmål och bedöms efter huruvida de i låg eller hög utsträckning kan hjälpa företaget att nå dessa.

Det mäts och följs upp i vårt egna systemstöd i Microsoft Dynamics. Där sker kopplingen mot våra affärsmål. All data läggs in i Dynamics vilket gör att vi får ett bra beslutsunderlag. Sedan får vi rapporter via Power BI där alla kan gå in och titta hur processen ser ut. Det skapar en transparens och en bra överblick över vilka digitala projekt som är värda att satsa mer på.

As-a-service på ingång

En annan förändring för Lundbergs handlar om hur personer och företag vill hyra sina bostäder och kontor. Även i fastighetsbranschen blir as-a-service-tänket allt vanligare där man som leverantör frågar vad kunden eftersöker och baserar sitt erbjudande efter det.

Ett exempel på det är LINK Business Center i Linköping, en mötesplats för näringslivet i regionen som öppnar i december. Där värderar vissa av de kommande kontorshyresgästerna nätverkande och samverkande högt, vilket kommer innebära nya krav på Lundbergs.

Där finns exempelvis önskemål att kunna ha med sitt trådlösa nätverk oavsett om man sitter på sitt kontor, i restaurangen, på terrassen eller kanske ett konferensrum som man tillfälligt hyrt in sig i. Så nätet kommer för vissa hyresgäster där att ingå i hyran på samma sätt som larm, städ och så vidare. Så as-a-service äntrar även vår bransch sakta men säkert.

9 november 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Lundbergs fastigheter

Rekommenderad läsning