Stadium aktiverar världen med it

Statium 2Bild

Mats Alwnell, Developer & Solution Manager på Stadium.

Med nya digitala marknadsplatsen Connect ska Stadium bredda sitt sortiment och utveckla sin position på nätet. Det är en fortsättning på en redan blomstrande e-handel för företaget, som dock har svårt att hitta rätt it-kompetens. 

Vår största utmaning just nu är att hitta rätt it-kompetenser att anställa som stödjer vår pågående satsning. Vi vill ligga långt fram gällande våra digitala förmågor för att möta företagets ambitioner. Vi försöker hela tiden stärka vår digitala organisation och söker allt ifrån nya talanger direkt från skolan till mer erfarna specialister, men det är inte alltid så lätt. Konkurrensen är hög, säger Mats Alwnell, Developer & Solution Manager på Stadium.

Detaljhandelskedjan Stadium säljer produkter inom sport och sportmode och har som vision att aktivera världen. I Mats Alwnells roll handlar mycket om att utveckla affär och verksamhet och hitta sätt att snabbare och bättre nå ökad tillväxt.

Ett sätt att nå ut till flera kunder är sprillans nya Stadium Connect, där Stadiums webbutik numera är en digital marknadsplats för sport och sportmode. På Stadiums plattform säljs företagets egna produkter samt produkter från välkända märken som Nike och Adidas. Via Stadium Connect säljs även externa aktörers varor, där tanken är att det ska bli som en nischad marknadsplats för sport och sportmode. 

Vi kan utöka våra produktkategorier med exempelvis surfing, kampsport och ridsport. Det blir ett sätt att bredda vårt sortiment. Allt är ännu i sin linda men redan har över 30 partnerföretag anslutit sig till marknadsplatsen. 

Stadium Connect ger oss större möjligheter att behålla vår starka position på marknaden. Våra kunder får tillgång till ett bredare utbud och våra partners når en stor målgrupp som gillar sport- och sportmode. Allt går hand i hand med visionen att aktivera världen.

Rekordår under pandemin

Stadium har under pandemin, trots restriktioner, haft sitt bästa år någonsin. Handeln i de fysiska butikerna gick ned en aning men e-handeln har blomstrat. Mats Alwnell tror dock inte på att de fysiska butikerna kommer att försvinna, som det ibland pratas om i samhället. 

Våra fysiska butiker kommer absolut att vara kvar, men de kanske inte blir så många fler än vad de är idag. Vår ambition är att en betydande del av det som inhandlas ska vara via e-handeln och det är ett kundbeteende vi följer. Vi tror på både den digitala och fysiska butiken framåt.

Hur fortsätter Stadium att utvecklas framöver?

Vi ska fortsätta att stärka it-kompetensen i vår satsning framåt. En stor del av våra it-medarbetare sitter i Norrköping och Solna där det främst i Norrköpingsområdet råder hård konkurrens om kompetenser. Det finns tomma platser som vi ska försöka fylla. 

Sedan tror jag att marknadsplatsen Connect och vår e-handel kommer fortsätta växa starkt framöver, som i sin tur stärker våra fysiska butiker istället för att kapitalisera på dem.

29 oktober 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Stadium, Voister

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng