Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Plattor och Minecraft rätt väg för Steningehöjden

Ida Rudin Steningehöjdens Skola

Ida Rudins klass på Steningehöjdens skola använder plattor, Minecraft och en klassblogg för att skapa ett lustfyllt lärande. Det digitala fokuset har varit en stor hjälp under pandemin och har lett till att skolan utsetts till en Apple Distinguished School. 

 Eleverna kan med sina ipads bygga stenåldersbyar i Minecraft. Via skärminspelning guidar de oss runt och förklarar begrepp i sin värld. Filmen skickar de sedan till mig för bedömning. Eleverna kan ju Minecraft och jag kan ge dem uppgifter där uppbyggda som spel, det blir mer på deras hemmaplan och de blir väldigt stolta över sina arbeten. Variationen det går att få in är kreativt motiverande, säger Ida Rudin, förstelärare på Steningehöjdens skola.

På Steningehöjdens skola i Sigtuna använder alla elever, från förskoleklass till 9:an, ipads istället för datorer.

De är väldigt smidiga att ta med sig, allt är alltid bara ett klick bort, sen är man igång. Med ipaden filmar, programmerar och distribuerar vi alla arbeten, och de får även ta med sig enheten hem när skoldagen är slut. Vi delar ut uppgifter via Onenote och Teams och använder Apples Keynote som skrivhäften. Plattorna ökar motivationen och kreativiteten för eleverna.

Ida Rudins fjärdeklassare har också en blogg där hon kommunicerar med föräldrar via veckobrev och där elever kan publicera sina gjorda arbeten. 

På bloggen kan jag även lägga upp förberedande uppgifter, som till exempel matematik- eller idrottsfilmer. På så sätt kan eleverna förbereda sig hemifrån, eftersom bloggen alltid finns tillgänglig i ipaden.

Lustfyllt lärande

En anledning till det digitala fokuset är att det ska leda till ett lustfyllt lärande. Ida Rudin och hennes kollegor frågar ibland varandra om de skulle vilja vara elev i sitt eget klassrum, och svaret är nästan alltid ja.

 Vi försöker alltid tänka på lärmiljön och göra lustfyllda uppgifter. I det sammanhanget är paddan oslagbar. Jag har varit lärare i 22 år och det går inte ens att jämföra hur jag designar mina lektioner då och nu.

Vilka är nackdelarna?

En nackdel är ju när nätverket ligger nere, men det är sällsynt. Genom att de kommer åt nätet krävs också tydliga regler vad eleven ska och inte ska vara inne på. Här har vi en funktion som gör att vi kan se var alla elever surfar. Om elever inte gör det de ska så krävs det att man på förhand bestämt vilka konsekvenser som ska råda.

Ida Rudin

Ida Rudin, förstelärare på Steningehöjdens skola.

Ett bevis på att Steningehöjdens Apple-satsning varit lyckad är att man för tre år sedan blev utsedd till ADS-skola, det vill säga Apple Distuingished School, en utmärkelse som fem skolor i landet innehar i dagsläget. Apple bestämmer vilka som får söka och för att bli utvald ska man ha gjort något speciellt.

Det som stack ut lite är nog att våra lärmiljöer ser likadana ut över hela skolan. När de besökte oss såg de att det fanns ett gemensamt tänk och en gemensam värdegrund, lärare och elever vill alla åt samma håll med våra Apple-produkter.

Utmärkelsen innebär att vi på Steningehöjden får delta på träffar för innovativa skolor. Där tar vi del av föreläsningar och diskuterar spännande ämnen i tvärgrupper. Ibland är det bra när skolor som ligger lite före i utvecklingen möts och hjälper varandra vidare.

En hjälp under pandemin

Under början av pandemin kunde Steningehöjdens skola dra nytta av det tidigare gjorda digitala arbetet. När många elever i Ida Rudins tredjeklass befann sig hemma av olika anledningar tvingades skolan erbjuda undervisning både på plats och distans. För dem som befann sig hemma spelade Ida Rudin in vissa genomgångar och lade ut dem på bloggen, där hon även publicerade dagens uppgifter.

Jag hamnade dessutom i familjekarantän en vecka men kunde jobba på som vanligt. Vår fritidspedagog var i klassrummet, men jag höll i lektionerna hemifrån via Teams. Eleverna arbetade under min digitala stöttning.

 Det fanns ingen riktig plan för distansskolan, iallafall inte för så pass unga elever som jag har, men vi fick försöka tänka nytt och vara kreativa. Att vi var vana med alla kanalerna hjälpte nog till en del så det gick smidigt, fast vi alla självklart föredrar att vara på plats.

14 september 2021 Uppdaterad 15 september 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Adobestock, Steningehöjdens skola

Rekommenderad läsning