Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

Pandemin gav TUI bättre molnlösningar och arbetssätt

Pandemin har inneburit tid för TUI att se över koncernens molnlösningar och har nu släckt ned flera egna datacenter, för att istället lägga en del data hos AWS. Dessutom har koncernens it-avdelningar kunnat jobba fram ett gemensamt arbetssätt, oavsett land och region. Fredrik Axelsson, CIO TUI Nordic berättar om vinsterna, både för TUI och medarbetarna.

– Pandemin har varit ett riktigt stålbad för oss inom resebranschen. Men vi har använt tiden genom att sammanfoga alla våra regioner vi har inom TUI Group för att få en enda it-organisation och få ett gemensamt arbetssätt inom it för alla länder där vi är verksamma, säger Fredrik Axelsson, CIO, TUI Nordic.

Ni är 80 000 anställda inom koncernen. Hur får ni så många medarbetare att jobba på samma sätt?

– Det är förstås en utmaning. Vi har otroligt många olika kulturer som vi arbetar inom och varje region har ju valt att arbeta med it på lite olika sätt. Det blir upp till oss i management-teamet att försöka hitta ett gemensamt sätt att arbeta. Vi är ett antal grupper som träffas digitalt och arbetar fram vad vi tycker är en gemensam del att utgå ifrån.

Vad har ni hittills kommit fram till?

– En hel del som rör strukturer av våra möten. Vi har till exempel börjat ha veckomöten på ett annat sätt än tidigare för att kunna distribuera information smartare. I Tyskland är en medarbetare kanske mer van att få information rakt från chefen, medan vi i Norden är mer vana att diskutera oss fram, och där har vi försökt att göra både och.

Ni har också arbetat med hur ni hanterar era datacenter?

– Ja, vi har de senaste 18 månaderna gjort en genomgång över våra datacenter vi använder i de olika regionerna och har bantat ned och stängt en del datacenter. Vi har dels flyttat applikationer till andra av våra servrar där det funnits utrymme, dels har vi gjort ett fantastiskt jobb genom att flytta tjänster till Amazon Web Services, AWS. Vi har skrivit om nuvarande applikationer för att anpassa dem för molnet och även skapat en ny applikations-flora i molnet. Det har varit ett stort jobb från vår sida och något vi fortfarande håller på med. Det är ganska många datacenter att se över när vi nu skapar en mer gemensam it.

Hur många datacenter handlar det om?

– Just nu ser vi över om vi kan flytta data från de sju datacenter vi har kvar. De finns bland annat i Norden, Tyskland, Holland, England och faktiskt ett litet datacenter på Curacao i Västindien. Under de senaste ett och ett halvt år har vi släckt ned fyra datacenter, och det har vi gjort utan att tumma på säkerheten.

Har ni gjort några besparingar i och med det?

­– Ja, det har vi gjort och vi har tittat på många olika parametrar. När du flyttar om tjänster till molnet är det lättare att bli av med licenskostnader som kanske betalas i onödan. Bara de senaste veckorna har vi sparat in 300 000 på en applikation, genom att flytta upp den till molnet. Och totalt är det många applikationer vi har gjort denna flytt för.

Hur tror du arbetet ser ut framöver?

– Vi kommer att fortsätta med vår molnresa och flytt av applikationer. Det kommer innebära en ganska stor förändring för våra medarbetare som jobbar inom it. Genom att förstå molnet och utveckling på ett mer modernt sätt har de fått en utvecklingsmöjlighet. Genom vår omorganisation har vi kunnat skapa grupper med medarbetare med olika arbetsuppgifter som i molnet får en annan och mer gemensam möjlighet att arbeta tillsammans.

Vad säger medarbetarna?

– Majoriteten tycker att det är spännande. Även om vi har många medarbetare som har arbetat med samma saker i 20 år eller mer så och känner sig bekväma med det så tycker många att det är spännande att lära sig någonting nytt, säger Fredrik Axelsson.

 

29 september 2021 Reporter elisabeth nore digit Foto TUI, fredrik kron

Rekommenderad läsning