Kinas nya dataskyddslag slår mot inhemska bolag

Kina, Dataskydd, En Justice Staty På En Dator Med Kinesisk Flagga
Den första november kommer en ny dataskyddslag att träda i kraft i Kina. För företag som Alibaba kan det innebära slutet för till exempel riktad marknadsföring.

Den nya kinesiska lagen heter Personal Information Protection Law och kommer att innebära ett förbud mot att samla, använda, behandla, överföra eller byta människors personliga information. Det är den första lagen av det här slaget som Kina inrättar. Tidigare har landet förlitat sig på integritetsskydd som funnits inbäddat i andra typer av lagar.

Svårare med datainsamling

Exakt vad lagen innehåller är ännu inte publikt, men den kinesiska officiella nyhetsbyrån Xhinua rapporterar att den bland annat kommer att klargöra regleringarna vid hanteringen av personliga data.

Det kommer bland annat innebära att företag måste göra det enkelt för användare att välja bort spårning och de organisationer som inte efterlever lagen riskerar böter på motsvarande 1,5 miljoner kronor.

Gäller även övervakningen

Nyheten om lagen kommer i kölvattnet av att techbolaget Didi, en sorts liftar-tjänst, ska ha misskött sin datahantering efter sin lansering i USA, och den kinesiska staten anser att det kan skada den nationella säkerheten, inte minst när sådan misskötsel sker utanför Kinas gränser.

Lagen kommer också påverka Kinas publika övervakningssystem, som är utrustade med avancerad AI-teknologi och ansiktsigenkänning, bland annat genom att enbart data som rör den allmänna säkerheten får sparas.

Källa: CNN

24 augusti 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Tim LefflersäkerhetFoto Adeobstock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng