Gefle IF mot Allsvenskan med IoT och dataanalys

Gefle If Sebastian Sandlund

Sebastian Sandlund, lagkapten i Gefle IF:s herrlag.

Gefle IF:s herr och damlag spelar i Division 1 men har båda som mål att nå Allsvenskan fram till 2025. För att lyckas satsar man på molnlösningar och datainsamling för att utveckla den interna och externa kommunikationen, samt analysverktyg på planen för att utveckla spelare och spelet i sig. 

– Näringslivet har kommit längre än vad vi inom föreningslivet gjort gällande digitalisering, här finns mycket att jobba på och mycket att vinna, säger Malin Rogström, ordförande i Gefle IF.

Gefle IF Fotboll är den största idrottsorganisationen i Region Gävleborg med drygt 1 000 aktiva. Föreningens herr och damlag spelar numera i Division 1 men har båda som mål att nå Allsvenskan fram till 2025. För att nå dit ska it och digitalisering vara en motor i arbetet.

En start rent tekniskt har varit att få till system som pratar med varandra. Tidigare har Gefle haft ett system för exempelvis fakturahantering och ett annat för biljetthantering, men dessa har inte funkat ihop. Nu har föreningen tagit hjälp av en it-partner för att få ordning på alla verktyg, se över vad som är möjligt och vilken ordning man bör ta alla steg.

– Vi har stått där med system utan att riktigt kunna se digitala kartan. Sedan vi tog emot hjälp utifrån och numera kör molnbaserat med Microsoft så länkar de olika systemen mer ihop. Det blir också lättare att se vilka personer som behöver ha tillgång till vilka plattformar och vilken information för att kunna göra sitt jobb på bäst sätt, men det finns mycket förbättringsarbete kvar att göra.

– Dessutom ökar transparensen. Vi har till exempel lagt över styrelsens arbete i en Sharepoint-lösning och vissa saker kan vi även kommunicera ut till föreningen via Teams.

Datadriven kommunikation 

Men det digitala arbetet handlar också om det externa arbetet gentemot medlemmar, publik och partners. För att förstå dem bättre ska Gefle arbeta med att samla in och analysera data.

– Här finns en enorm potential som fotbollsbranschen som helhet är dålig på. Genom att arbeta mer datadrivet kan vi bland annat förbättra vår externa kommunikation och nå ut bredare, inte bara till de redan frälsta. Vi kan även rikta erbjudanden med olika typer av information som vi vet, baserat på data, att målgruppen vill ha.

Genom att få bättre koll på all information ser Gefle IF även stora möjligheter till att bli en mer hållbar förening. Utöver Allsvenskan 2025 är två mål att bli Sveriges mest klimatsmarta förening och att spela på en av Sveriges mest klimatsmarta arenor.

Malin Rogström

Malin Rogström, ordförande i Gefle IF.

– Genom att mäta och analysera all data kan vi exempelvis se över vår energiförbrukning på Gavlevallen, vår hemmaarena. Vi vet även via vår hållbarhetskartläggning att herrlagets resor är en stor miljöbov, vilket vi vill göra något åt. Men samlar vi aldrig in den här datan och inte visar hur personer kan bidra till minskningen blir det svårt att motivera dem att bättras.

– Klimatfrågan är ju en jätteutmaning framåt och fotbollen är unik på så sätt att det är den överlägset största sporten. Om fotbollen som bransch och Gefle IF som förening kan bidra till en grön omställning är mycket vunnet. Fotbollen når en otrolig bredd med olika religioner, bakgrund och social status, och om vi som bransch visar framfötterna kanske fler vill haka på.

Bättre feedback genom dataanalys

De kommande åren tror Malin Rogström att Gefle IF inte bara kommer bli smartare vid sidan av planen, utan även på densamma. Genom att analysera matcher och kunna ge konstruktiv feedback baserat på data så kan de sportsliga resultaten förbättras.

– Om vi kan säga ”Du har inte gjort ett enda maxlöp de två senaste matcherna, det ser jag på datan”, så blir feedbacken mycket mer specifik. Då tror jag att vi kan kvalitetssäkra och utveckla den sportsliga verksamheten mycket, både på ungdoms- och seniornivå.

Tror du att digitaliseringen har hjälpt er nå Allsvenskan 2025?

– Jag tror att vi når dit ännu tidigare. Det gör vi genom ökad match- och träningsanalys så att vi kan utveckla våra spelare och spelet i sig. Och med smarta digitala redskap kan vi skapa nya intäktsmöjligheter, bland annat genom att förbättra vår externa kommunikation.

8 juni 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Nils Westberg, nilswestberg.se

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng