Gamification ska göra e-handeln hållbar

Hållbara Transporter Ehandel
Svensk e-handel slår nya rekord och under årets första kvartal ökade omsättningen med 53 procent. Men det finns stora utmaningar med att göra e-handeln mer effektiv och hållbar. Nu står hoppet till att gamification kan stödja den utvecklingen.

Coronapandemin accelererade utvecklingen av den svenska e-handeln under 2020. Handeln på nätet ökade med 40 procent och den sammanlagda försäljningen landade på 122 miljarder kronor, enligt E-barometerns årsrapport för 2020.

Och under årets första kvartal fortsatte utvecklingen då försäljningen ökade med 53 procent. 

Men en stor utmaning för e-handelsföretagen är fortsatt logistiken där kunder vill se snabba leveranser, gratis returer och flexibla leveransavtal, samtidigt som det ska vara billigt och miljövänligt.

Consid och Budbee anordnar nu AI-hackatonet Considition för att få fram innovativa och hållbara lösningar för framtidens e-handel.

De tävlande i årets upplaga av Considition ska optimera leveransflöden, underlätta budbilschaufförers beslutsfattande i realtid och öka den miljömässiga hållbarheten genom att skapa innovativa självlärande algoritmer, säger Axel Möller, CTO på Budbee.

Hackatonet livesänds och äger rum 14 oktober när Budbee och Consid öppnar upp sina kontor för de tävlande. I tävlingen finns även en gamification-del inblandad.

Gamification-delen av utmaningen kan liknas vid en väldigt avancerad version av det klassiska spelet Tetris. Jag hoppas och tror att initiativet resulterar i lösningar som direkt, eller indirekt, kan bidra till att e-handelslogistik blir ännu mer hållbar, säger Axel Möller.

Källa: Consid

16 juni 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng