VDI och moln-klart för Malux

Industri Ovanifrån

Sedan Malux gick över till molnet och virtuella skrivbord har arbetet förenklats och pc-beroendet minskat. Dessutom var bolaget redo för distansarbete och behövde inte göra några nyinvesteringar när pandemin ställde krav på hemmajobb. 

Vi förlitar oss helt på virtual desktops. Alla affärssystem, CRM och HR nås bara i vår virtuella miljö. Det har gjort att vi inte har ett pc-beroende längre utan vi har flyttat allt till en desktop i molnet. När du ansluter virtuellt får du tillgång till alla system, säger Jörgen Norman, CIO på Malux. 

Bolaget Malux har existerat i cirka 50 år och säljer tekniska säkerhetsprodukter som exempelvis explosionsskyddat material, passagesystem och industribelysning. När Jörgen Norman började som CIO för ungefär fem år sedan sattes ett stort digitaliseringsarbete igång.

Med arbetet följde ett nytt tänk, nämligen att de anställda inte behöver vara på kontoret för att jobba, utan kontoret har de på fickan. Därför flyttades hela verksamheten till molnet. 

Redo för hemarbete

Malux bygger sin it-infrastruktur på Citrix virtuella skrivbord och molntjänster från Azure. När covid 19-pandemin kom innebar det att verksamheten inte förändrades nämnvärt, och att inga nya investeringar behövde ske. 

Jorgen.Norman Malux.

Jörgen Norman, CIO på Malux.

Vi var redan klara för mobilitet. Enda förändringen är att de flesta numera arbetar hemifrån. Ur ett it-perspektiv blir manageringen väldigt enkel eftersom vi kan trycka ut förändringar eller uppdateringar som når alla anställda dagen därpå, oavsett varifrån de arbetar. 

Dessutom är det enkelt för de anställda att snabbt gå in och ut ur systemet, de kan ta en kaffe eller åka iväg för att uträtta ärenden utan att behöva dra ihop laptopen och sedan börja om från början. Med virtuella skrivbord kommer de tillbaka till något som rullar, vilket har varit väldigt uppskattat bland medarbetarna. 

Framtiden är SaaS

Framöver har Malux som strategi att gå ännu mer mot en tjänstebaserad it. Bolaget ska investera i SaaS-tjänster så mycket det går utan att behöva drifta speciellt mycket själv. 

Vår kärnverksamhet handlar inte om att klappa servrar utan om att serva kunder. Istället kan vi låta proffsen, det vill säga it-leverantörerna, göra det de är bra på. 

Att köra tjänstebaserat innebär också en frihetskänsla där vi kan bestämma vad vi vill konsumera, samtidigt som det är lätt att stänga av eller trycka igång några fler servrar vid behov, avslutar Jörgen Norman.

26 maj 2021Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng