Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

AI-musik av 27-klubben

För att uppmärksamma psykisk ohälsa har organisationen Over the bridge skapat ny musik med hjälp av AI som liknar den så kallade 27-klubbens musik, det vill säga artister som valde bort livet när de var 27 år.

Artister som dött vid 27 års ålder går ibland under benämningen 27 Club, där återfinns bland andra Jimi Hendrix, Kurt Cobain, Janis Joplin, Jim Morrison och Amy Winehouse.

I klippet ovan hörs Drowned in the Sun som komponerats av en AI och fått rösten pålagd av Eric Hogan, som är sångare i ett tribute-band till Nirvana.

Syftet med att spela in ny musik som låter som att den hade kunnat spelats in av de nu döda artisterna är att uppmärksamma psykisk ohälsa och hur de som lider av det kan få hjälp. 

Hela 68 procent av alla musiker har upplevt perioder av depression. Självmordsförsök är mer än dubbelt så vanliga bland personer verksamma inom musikbranschen, jämfört med allmänheten. 

Albumet går under namnet Lost Tapes of the 27 Club och finns förutom på Youtube även tillgängligt på Spotify.

Källa: Lost Tapes of the 27 Club

8 april 2021 Reporter Fredrik Adolfsson digit Foto Flickr (Creative commons), Lost Tapes of the 27 Club

Läs mer om ämnet:

Senaste nytt

Fördel digital vård

22 april 2021

Nio av tio föredrar att träffa sjukvården på distans istället för fysiskt. Nu spår experter en ordentlig omstrukturering av vårdbranschen.  

Svenskt datacenter för Cisco

22 april 2021

Cisco slår upp dörrarna till ett nytt datacenter på en hemlig plats strax söder om Stockholm. Enligt bolaget kommer det att innebära säkrare och bättre prestanda för kunderna.  

Huawei utanför topp 5

21 april 2021

Mobilförsäljningen landade på 340 miljoner enheter under årets första kvartal, vilket är en 24-procentig ökning gentemot Q1 2020. Huawei är borta från topp fem, men en stor del av ökningen kommer ändå från Kina och tre kraftigt växande leverantörer.

Först med blockkedje-öl

21 april 2021

Snart lanseras Helt Spårat, som är Sveriges första blockkedje-öl. Syftet är att kunna dokumentera och följa ölets alla processer, från att maltkornet sås till att ölet tappas upp på flaska.

Stressade videoögon

20 april 2021

Vi spenderar alltmer tid vid våra skärmar och inte minst nu under pandemin, vilket också märks för våra ögon. Ett sätt att undvika försämrad ögon- och synhälsa kan vara att ta en del möten på telefon istället för video.

Pandemieffekt för blockkedja

20 april 2021

De globala investeringarna i blockkedjeteknik kommer att landa på 6,6 miljarder dollar i år, vilket är en ökning på över 50 procent jämfört med 2020. Den ökade efterfrågan är bland annat en effekt av pandemin och kravet på säkra leveranskedjor.