Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Bättre lärare med sensorer

Sedan snart ett år mäter fyra sensorer hur läraren Christian Svedenkrans rör sig i klassrummet. Att bli medveten om rörelsemönster ger ett pedagogiskt lyft för läraren och kan även förbättra elevernas studieresultat.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 8 februari 2021 digit

Man Vid Stor Griffeltavla

– Sensorer i klassrummet utmanar mina tankar och utvecklar min undervisning. Det är otroligt stimulerande, säger Christian Svedenkrans, lärare i matematik och teknik på Högsätra skola på Lidingö.

Sensorer i hela klassrummet

Christian Svedenkrans har en sensormottagare runt halsen när han undervisar årskurs 8. De fyra sensorerna i klassrummets hörn mäter hans rörelser och resultatet blir en heatmap som visar hur länge han har varit på olika platser i klassrummet.

– Det känns lite som när du har en så kallad auskultation, alltså när en lärare är med under en lektion och observerar den undervisande läraren. Sinnena skärps, helt enkelt. Samtidigt är det viktigt att lämna sensorerna därhän om det skulle strula med att få igång dem. Det får inte gå ut över lektionen.

Varje vecka stämmer han av med forskare vid Stockholms universitet och andra i projektet om sina erfarenheter. Framförallt har sensorerna gjort att Christian Svedenkrans är mer medveten om hur han rör sig och varför.

Mer rörelse

Att rörelsemönstret tydligt går att urskilja på en heatmap har gjort att Christian Svedenkrans har blivit mer medveten om möbleringen i klassrummet och hur han agerar vid tavlan.

– Det blir olika dialoger beroende på var jag befinner mig i klassrummet, vilket jag kanske annars inte hade tänkt på. Det har också fått den effekten att jag rör på mig hela tiden medan eleverna sitter stilla. Därför har jag börjat med lite rörelsepauser som eleverna brukar har i låg- och mellanstadiet men som ofta glöms bort i högstadiet.

Har du något exempel när det har gjort skillnad för eleverna?

– Ja, jag hade en elev under förra året som var på väg att inte bli godkänd. Jag ville helt enkelt se klart och tydligt på heatmappen att jag var hos henne oftare under en period och hennes resultat förbättrades efter det.

Christian Svedenkrans Proffe

Christian Svedenkrans, lärare i matematik och teknik på Högsätra skola, här med sensorn runt halsen.

Foto: Lidingö stad

En annan effekt av tekniken har varit att det finns en faktiskt IoT i rummet att uppmärksamma eleverna på under tekniklektionerna. Nästa steg är att NO-läraren som har samma klass i samma klassrum ska börja testa tekniken. Då kommer Christian Svedenkrans och hans kollega med stöd av insamlade data tillsammans kunna reflektera över och utveckla sina undervisningspraktiker.

Skulle det vara bra om sensorer var ett permanent inslag i din undervisning?

– Det där är en väldigt svår fråga faktiskt. Nu vet jag att allt är inom ramarna för ett projekt och jag har fin kontakt med en handfull personer som leder mig och som jag samarbetar med. Men om det skulle vara ett krav i anställningskontraktet hade frågan om integritet och vem som ser datan och varför blivit mer tydlig, och det är inte helt säkert att jag hade varit lika bekväm med det.

Projektet om hur lärare rör sig i klassrummet startade på Högsätra skola under våren 2020 och ingår i Vinnovas projekt IoT-hubb Skola.

Rekommenderad läsning

Flicka Sitter Framför Dator Hemma Och Gör Skoluppgift

Brister i undervisningen

17 feb 2021 digit

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna Åkerfeldt.

Christian Landgren Mot Rosa Bakgrund

Förälder gör skolplattform

8 feb 2021 digit

Christian Landgren var missnöjd med Stockholms stads skolplattform och gjorde en egen variant. Kommunen tycker att tanken är god, men är kritiska till lösningen.

Skola Tomt Klassrum

Skolverkets DNP-råd

3 feb 2021 digit

Om två år ska de nationella proven vara digitala, men det finns fortfarande stora utmaningar. Schrems II-domen påverkar hur personuppgifter ska hanteras och dessutom är det oklart om alla skolor har tillräckligt bra teknik.

Magnus Wink Slöjd2

Digital slöjd

28 jan 2021 digit

Magnus Wink utbildar lärare i bland annat slöjd och sedan pandemin har han gjort det digitalt och helt på distans. Några av utmaningarna har handlat om att hålla nere maskinljudet och att faktiskt spara snarare än att förlora tid.

Semira Vikström

Så jobbar Årets skolledare

12 jan 2021 digit

Semira Vikström utsågs till Årets skolledare 2020. Visättraskolan var tidigare en skola som hade problem att attrahera elever, men nu har trenden vänt. Arbetet startade med en stor kartläggning av verksamheten, ett ökat fokus på trivsel och tydliga visioner.

Telefoner Mot Turkos Bakgrund

Mobiler till alla lärare

9 dec 2020 it i skolan

Alla lärare och all annan personal på Nannaskolan i Uppsala har en tjänstemobil, vilket är ganska unikt. Beslutet togs av rektor Henrik Ljungblom som anser att skolans personal inte ska behöva använda sina privata mobiler i jobbet.

Enköpingskylt På Enköping Järnvägsstation

Mot digitala nationella prov

22 okt 2020 it i skolan

Sankt Illianskolan i Enköping är en av testskolorna inför införandet av digitala nationella prov. Ett bra samarbete mellan kommunens it-avdelning och skolan är nyckeln till framgång. Det menar it-samordnare Stefan Weber.

Färgglada Skåp I Skolan

Säkerhet i skolan

21 sep 2020 säkerhet

KTH utbildar skolelever i it-säkerhet. Planen är att 10 000 av Sveriges grundskoleelever ska utbildas inom projektet #290CyberSecurity. 

Orm Attack 960640

Allt fler attacker

25 jun 2020 säkerhet

Två tredjedelar av svenska bolag har utsatts för cyberattacker under det senaste året, vilket är en kraftig ökning mot tidigare år. Det visar en ny undersökning från PwC. För att kunna värja sig krävs bland annat ett större säkerhetsfokus och utbildning redan i grundskolan.