– 2020 har blivit en viktig vändpunkt där företag och organisationer inom alla sektorer har tillgodosett behovet av AR, MR och VR. Dock har pandemin tvingat företag att minska på utgifterna i år, men de har märkt att det krävs nya inslag, såsom VR och AR, för att lyckas framöver, säger Stacey Soohoo, research manager på IDC.
Marknaden kommer att ha en genomsnittlig årlig tillväxttakt, CAGR, på 54 procent under femårsperioden 2020-2024.
Konsumenter kommer att spendera drygt 17 miljarder dollar på VR/AR-spelande och VR-video under 2024. Det kommer även bli vanligare med VR för att bland annat visa upp produkter inom detaljhandeln och för virtuella lägenhetsvisningar.
Kina kommer under hela femårsperioden att spendera mest på teknikerna. USA är näst största marknad och kommer under slutet av perioden att ha närmat sig Kina tack vare en CAGR på 75 procent. Europa kommer också växa kraftigt under perioden med en CAGR på 72 procent.
Källa: IDC