Minskad köpvilja

Mobiler På Rad

Covid-19 fortsätter att påverka mobilindustrin negativt. Under Q2 såldes 295 miljoner enheter globalt, en minskning med drygt 20 procent jämfört med samma period förra året.

Av de fem stora leverantörerna var minskningen som kraftigast för marknadsledande Samsung. Det sydkoreanska bolaget sålde 55 miljoner telefoner Q2 2020, under Q2 2019 var siffran 75 miljoner, vilket innebär en minskning med 27 procent.

Tvåan på marknaden, Huawei, minskade också sin försäljning, 6 procent, men är ändå i stort sett ikapp Samsung då man under föregående kvartalet sålde 54 miljoner telefoner.

Den förbättrade coronasituationen i Kina gjorde att efterfrågan började öka där igen. Under årets andra kvartal var 42 procent av landets sålda telefoner av märket Huawei, så populariteten där hindrade bolaget från ett ännu värre kvartal, säger Anshul Gupta, senior research director på Gartner. 

Trea är fortsatt Apple som sålde 38 miljoner enheter och som bara minskade sin försäljning med 0,4 procent gentemot Q2 2019. Fyra är Xiaomi, med 26 miljoner enheter, och femma är Oppo, som sålde 23 miljoner mobiler.

Källa: Gartner

27 augusti 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng