Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Hållbar efter pandemin

Flygets klimatpåverkan har minskat kraftigt under coronapandemin. Nu utvecklar forskare vid KTH ett verktyg som ska få företag och organisationer att flyga mindre, även efter covid-19. 

Text Fredrik Adolfsson Foto adobestock 18 maj 2020 digit

Flygplan 960640

– Vi gör flygandet inom hela organisationen synligt, vilket är en förutsättning för att man ska kunna diskutera vilken väg man kan välja för att minska flygresorna. Det här blir ett sätt att konfronteras med de egna koldioxidutsläppen, säger Daniel Pargman, forskare inom mediateknik på KTH. 

Nu när samhället kan vara på väg att öppna upp och resandet kan ta fart igen är det hög tid att se över hur vi flyger, menar forskarna bakom projektet Flight. Genom att använda data från KTH:s alla tjänsteresor de tre senaste åren har forskarna tagit fram diverse visualiseringsverktyg såsom cirkeldiagram, kurvor och andra grafer som visar var, hur mycket och i vilka sammanhang som personalen flyger.

Individnivå och övergripande

Datan kan redovisas på flera organisatoriska nivåer, såsom skolor, avdelningar och individnivå. Det går att se vilka yrkesroller som flyger mest och slå fast de vanligaste destinationerna. Framöver ska det även gå att analysera skillnader mellan män och kvinnor.

Siffror från projektet kan redan påvisa att flygandet vid KTH är ojämnt fördelat. En liten del av personalen står för en stor del av resorna.

– Då inställer sig frågan vilken strategi för att minska flygresorna som är den bästa. Ska man skära med osthyvel över hela linjen eller är det rimligare att de som flyger mycket ska minska mer? Det är en öppen fråga som kan leda till jobbiga diskussioner, men vi kommer inte undan den, säger Daniel Pargman.

B03 Flight Fighters Map

Exempel på visualisering som visar destinationer för avdelningen medieteknik och interaktionsdesign på KTH.

Minska glapp inom organisationer

Tanken är att Flight ska minska glappet som ofta finns mellan ledningens miljömål i olika resepolicys och de beslut om personalens tjänsteresor som tas längre ned i organisationen. KTH har som mål att minska sina koldioxidutsläpp från resor med 60 procent fram till 2030, en takt som visat sig svår att nå förutom under nuvarande flygpaus.

– Förhoppningsvis har krisen väckt tankar om att det är möjligt att ändra vårt beteende, säger Daniel Pargman.

Flight-projektet finansieras av Energimyndigheten. Visualiseringsverktygen är ännu preliminära men till hösten ska forskarna utveckla en slutlig version.

Källa: KTH

Senaste nytt

Mer batteritid

7 juli 2020

En ny uppdatering av webbläsaren Google Chrome kan spara timmar av batteritid. Funktionen stänger bland annat av Javascript på flikar som för tillfället inte visas för användaren.

75 milj ton avfall

6 juli 2020

Världens befolkning kommer att kasta närmare 75 miljoner ton elektroniskt avfall 2030, vilket är 20 miljoner ton mer än vi kastade förra året. Det visar en ny forskningsrapport.

Äkta mat med blockkedja

3 juli 2020

Mat till ett värde av 300 miljarder dollar kan spåras med hjälp av blockkedja och IoT, vilket skulle innebära att livsmedelsindustrin kan spara drygt 100 miljarder dollar om året. Det visar en ny rapport.

KTH mot alzheimer

3 juli 2020

Med hjälp av molekylär AI och machine learning kan mysterierna kring alzheimer och andra hjärnsjukdomar komma närmare en lösning. Metoden ska ge en bättre bild av hjärnan än vad mikroskop ger. Det menar forskare på KTH och Karolinska Institutet.

Fejkappar på Google

2 juli 2020

Google har tagit bort 25 appar med skadlig kod som kapade inloggningsuppgifter till bland annat Facebook. Apparna har över 2,3 miljoner nedladdningar.

Coop kör obemannat

2 juli 2020

Coop testar en egenutvecklad ny tjänst för självscanning och betalning med mobilen. I höst kommer matkedjan även öppna sina första obemannade butiker.