Kinas snabba återhämtning

kina-corona-960640.jpg

Kinas industri har redan börjat återhämta sig efter coronaviruset. Ny data visar att bland annat mjukvaru- och tjänsteföretag gått framåt. Därför ska företag inte bara reagera på krisen utan redan nu studsa tillbaka och bygga om sina portföljer. Det framkommer av en undersökning från Boston Consulting Group. 

– Företagen som klarar den här typen av kriser bäst är de som ser möjlighet i motgångar. Det finns sådana möjligheter i varje sektor, det finns det bevis för, säger Anders Madsen på Boston Consulting Group. 

I spåren av SARS-epidemin 2003-2004 växte kinesiska Alibaba fram och blev en e-handelsjätte. Vad som kommer växa fram efter det rådande coronaviruset är ännu för tidigt att säga, men BCG har i en ny rapport sammanställt data från Kina som i alla fall kan ge en viss uppfattning om framtiden.

Mjukvaruföretag och tjänster, sjukvårdsutrustning och livsmedelsindustrin har gått framåt, med en 12 procent högre TSR (Total avkastning till aktieägarna) än före krisen. Däremot har transport, kapitalvaror, kläder och försäkringsbranschen gått åt motsatt håll, och ligger fortfarande 7 procent lägre än innan virusets utbrott.

Tillbakastuds, lågkonjunktur och nytänk

BCG menar att många organisationer, förståeligt nog, just nu är inriktade på att hantera de kortsiktiga utmaningar som dykt upp. Men förutom det bör de även fokusera på tre saker, nämligen att studsa tillbaka, förbereda sig för lågkonjunktur och att tänka nytt.

Det finns en stor komplexitet i att starta om företag och leveranskedjor i olika hastigheter på olika platser så därför bör en rebound-strategi förberedas redan nu.

Organisationer bör även långsiktigt förbereda sig på en lågkonjunktur eller åtminstone en nedgång. De som lyckas med detta har, inom alla sektorer, möjlighet att gå framåt när andra går bakåt.

Och även efter att epidemin avtagit, samt om lågkonjunktur infunnit sig, finns möjligheter att bygga om affärs- och driftsmodeller och även erbjudandeportföljen. BCG menar att för det genomsnittliga företaget är fantasin den första orsaken till kris.

Förändring än mer oundvikligt

I Kina går det redan att se företag som skapar nya sorters försäkringar och nya typer av online- till offline-modeller.

– I vissa företag finns redan grupper av anställda som framgångsrikt frångår standardprocesser för att hantera nya och svåra situationer. Bolag som lär sig att anamma och förstärka de rutinerna som visar sig fungera i utmanande tider får ett tydligt försprång.

Utvecklingen av coronaviruset kan också skynda på förändringar som bolag ändå varit tvungna att göra, men som ännu inte blivit av. Exempelvis kan det vara att ställa om fysiska säljprocesser till digitala, effektivisera kostnader och strukturera om portföljen.

– Vi såg en tydlig trend redan 2019–2020 att stora företag i Sverige har påbörjat större kostnadsprogram som en del av strategin för att överleva den pågående krisen, vilket corona kommer att accelerera. Det är troligt att corona kommer bidra till korrigeringar i marknaden som vi egentligen redan borde ha sett efter tio år med positiv konjunktur, säger Anders Madsen.

6 april 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik AdolfssondigitFoto Adobestock

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

SENASTE NYTT

Stäng