Valfri vård i Norrbotten

dam-rullstol.jpg

Region Norrbotten erbjuder en digital ingång till vården för råd, bedömning och behandling och på sjukhuset kan patienten både checka in och betala via mobilen. Nästa steg är återbesök på distans via mobil, platta eller dator. 

– Den digitala ingången till vården kallar vi Digitalen. Här registrerar sig patienten med BankID, väljer symptom, svarar på frågor och skapar sitt ärende. Därefter skapas en strukturerad anamnesrapport och ärendets bedöms utifrån hur brådskande det är. När det är inlagt kommer en sjuksköterska och eventuellt en läkare in i bilden, säger Stefan Carlsson, it-strateg i Region Norrbotten.

Sjuksköterskan gör en bedömning om behandling, ibland i samråd med läkare om det handlar om diagnoser. Sköterskan och läkaren kan sedan kommunicera med patienten via chatt eller telefon om symptom och behandling och vad som ska göras framöver. Därefter journalförs och avslutas ärendet.

 Om patienten har ett behov att träffa vårdpersonal fysiskt så överlämnas ärendet till den hälsocentraldär patienten är listad. Projektets slogan är Vård där du är. 

Checka in med mobil

Men det händer självklart att personer behöver besöka hälsocentraler och sjukhus fysiskt också och där har regionen genomfört ett annat stort projekt Mobil självincheckning och betalning. Det handlar om att effektivisera processen när patienter kommer till sjukhuset och numera kan de både checka in och betala för besöket via mobilen.

– Syftet är att göra patientens besök effektivare och smidigare. Successivt ska det även minska behovet av kassafunktioner vid klinikerna på sjukhusen.

– Det är ofta vårdpersonal som sitter i kassan, så tanken är att de ska kunna syssla med annat, men det här byts självklart inte ut över en natt och i början handlar det om att minska antalet kassor.

Minska resandet

Regionen förbereder också för att bjuda in patienter till återbesök på video via en mobil, platta eller dator. Det innebär att patienten skulle kunna göra återbesöket från sommarstugan eller arbetsplatsen, men det förutsätter att vårdpersonalen anser att det är lämpligt och att patienten ger sitt medgivande.

– När det fungerar behöver vi inte skicka runt våra medborgare över hela länet för kortare återbesök. Det finns personer som har flera timmars enkel resväg till närmaste sjukhus och tur och retur blir det inte många timmar över till jobb eller annat.

 Distansmöten kommer inte att ersätta de fysiska besöken men eftersom det sker 150 000 återbesök per år i regionen så är det en stor apparat. Vi tror att det här kan effektiviseras när det fungerar för patienten.

4 mars 2020Uppdaterad 2 oktober 2023Reporter Fredrik Adolfssonit i vårdenFoto Mostphotos

Voisters nyhetsbrev

Allt om digitalisering, branschens insikter och smartare teknik.

Rekommenderad läsning

Stäng