Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Valfri vård i Norrbotten

Region Norrbotten erbjuder en digital ingång till vården för råd, bedömning och behandling och på sjukhuset kan patienten både checka in och betala via mobilen. Nästa steg är återbesök på distans via mobil, platta eller dator. 

Text Fredrik Adolfsson Foto Mostphotos 4 mars 2020 it i vården

dam-rullstol.jpg

– Den digitala ingången till vården kallar vi Digitalen. Här registrerar sig patienten med BankID, väljer symptom, svarar på frågor och skapar sitt ärende. Därefter skapas en strukturerad anamnesrapport och ärendets bedöms utifrån hur brådskande det är. När det är inlagt kommer en sjuksköterska och eventuellt en läkare in i bilden, säger Stefan Carlsson, it-strateg i Region Norrbotten.

Sjuksköterskan gör en bedömning om behandling, ibland i samråd med läkare om det handlar om diagnoser. Sköterskan och läkaren kan sedan kommunicera med patienten via chatt eller telefon om symptom och behandling och vad som ska göras framöver. Därefter journalförs och avslutas ärendet.

 Om patienten har ett behov att träffa vårdpersonal fysiskt så överlämnas ärendet till den hälsocentraldär patienten är listad. Projektets slogan är Vård där du är. 

Checka in med mobil

Men det händer självklart att personer behöver besöka hälsocentraler och sjukhus fysiskt också och där har regionen genomfört ett annat stort projekt Mobil självincheckning och betalning. Det handlar om att effektivisera processen när patienter kommer till sjukhuset och numera kan de både checka in och betala för besöket via mobilen.

– Syftet är att göra patientens besök effektivare och smidigare. Successivt ska det även minska behovet av kassafunktioner vid klinikerna på sjukhusen.

– Det är ofta vårdpersonal som sitter i kassan, så tanken är att de ska kunna syssla med annat, men det här byts självklart inte ut över en natt och i början handlar det om att minska antalet kassor.

Minska resandet

Regionen förbereder också för att bjuda in patienter till återbesök på video via en mobil, platta eller dator. Det innebär att patienten skulle kunna göra återbesöket från sommarstugan eller arbetsplatsen, men det förutsätter att vårdpersonalen anser att det är lämpligt och att patienten ger sitt medgivande.

– När det fungerar behöver vi inte skicka runt våra medborgare över hela länet för kortare återbesök. Det finns personer som har flera timmars enkel resväg till närmaste sjukhus och tur och retur blir det inte många timmar över till jobb eller annat.

 Distansmöten kommer inte att ersätta de fysiska besöken men eftersom det sker 150 000 återbesök per år i regionen så är det en stor apparat. Vi tror att det här kan effektiviseras när det fungerar för patienten.

Rekommenderad läsning

1177 Chatt

1177-chatt granskas

11 nov 2020 digit

Chatten på 1177 Vårdguiden har påverkat arbetsmiljön både positivt och negativt. En ny undersökning visar att sjuksköterskors tidspress har minskat och miljön upplevs som lugnare, men samtidigt finns det utmaningar med parallella chattar och att chatten inte kan användas av alla. 

Ekg Med Fingret

Fingret på mobilpulsen

15 sep 2020 digit

Danderyds sjukhus testar diagnostik av hjärtrytm via hand och telefon. Genom att hålla ett finger mot mobilkameran registrerar en algoritm blodflödet och gör en automatisk tolkning av rytmen och resultaten är lika trovärdiga som traditionell EKG. 

Karolinska

Corona förändrade Karolinska

15 jun 2020 digit

När covid-19 kom till Sverige förändrades verkligheten för medarbetarna på Karolinska Universitetssjukhuset. Plötsligt krävdes ett stort antal virtuella mötesrum och it-avdelningen jobbade sju dagar i veckan för att hinna leverera. Pandemin har också gjort läkare och annan vårdpersonal mer mottaglig för ny teknik.

tjej-hostar.jpg

Hemmatest av corona

19 mar 2020 digit

I rådande coronatider har Region Stockholm lanserat ett test där oroliga medborgare kan göra en självskattning för att se ifall de kan ta hand om sig själva eller behöver komma i kontakt med vården.

finger som knäpper.jpg

Västerås vinner tid

12 nov 2019 digit

Nu arbetar medarbetare på Västerås kommun och Region Västmanland i samma sjukvårdsjournal. De nya satsningen gör att ledtider kortas ordentligt och att patienter får en tryggare vård.

piteå.jpg

Piteås AI-expert

17 sep 2019 digit

Piteå kommun har en AI-expert som kommunalråd. Nu vill Anders Lundkvist öka förståelsen för vad teknikutvecklingen kan innebära samt bidra med, och det gäller allt mellan Cambridge Analytica, The Big Nine och framtidens vård. 

joggande kvinna sitter i profil framför operahuset i sydney.jpg
video

Kalmars röntgen down under

13 aug 2019 it i vården

Region Kalmar län tar hjälp av australiensiska läkare för att göra bedömningar av digitaliserade röntgenbilder under sena kvällar och nätter. Nästa steg för regionen är att färdigställa en plattform för nya digital funktioner.

hpda_regionvasterbotten.jpg
voister paper - ibm big data

Big data i Region Västerbotten

27 jun 2019 it i vården

När sjukvården kretsar kring big data är lagringen en stor utmaning för regionernas it-avdelningar. Lösningen för Region Västerbotten är en datalagringsarkitektur som erbjuder både enkel indexering och grönare it.

hospital.jpg

Karolinskas videovård

23 maj 2019 it i vården

Specialisterna på Karolinska Universitetssjukhuset finns tillgängliga i hela Sverige med hjälp av telemedicin. Det har drastiskt kortat väntetiden för personer med Parkinsons sjukdom. Samtidigt mår miljön mycket bättre av 45 000 videokonferenser varje år.