Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Jag förstår

En smartare it-nyhetssajt

Så rockar Electra

Framgång föds genom att förstå och omsätta trender till sin egen bransch men det krävs att man äger sin egen it. Electras mål är att kunderna ska ha samma känsla som längst fram vid scenen på en bra rockkonsert. Det säger it-chef Ola Schwarz.

Text Tim Leffler Foto Adobestock 16 mars 2020 digit

foto från publiken på en stor konsert utomhus på dagen.jpg

– Vi har inlett ett samarbete med EMHome. Möbelbranschen är ny för oss och vi behöver anpassa våra verktyg, till exempel se över hur deras processer fungerar för att på sikt påskynda deras leveranser. Överlag är möbelbranschen inte lika digitaliserad som hemelektronikbranschen, så det blir en spännande utmaning, säger Ola Schwarz, it-chef och chef för strategisk affärsutveckling på Electra.

Det privata molnet

Electra grundades 1949 och då bestod verksamheten av att erbjuda service av hemelektronik. Senare blev bolaget återförsäljare av hemelektronik och nu drygt 70 år senare kan man säga att Electra gått tillbaka till servicebranschen genom att leverera retailplattformar till återförsäljare i Sverige.

När det kommer till hur Electra hanterar sin it-infrastruktur baseras bolagets val delvis på erfarenheterna från när it-bubblan sprack i slutet av 90-talet. Ola Schwarz minns hur effekterna fick många att tänka om.

– På det stora hela var det för många inhyrda konsulter inblandade, som bidrog med för lite till affärsnyttan i de företag som drabbades. Därför beslutade vi på Electra tidigt att bolagets verksamheter skulle kontrollera sin egen it och så har vi haft det sedan dess.

Våra kunder ska känna att det är som att de står på en scen på en rockkonsert.

Enligt Ola Schwarz är en av anledningarna att både kostnadseffektivitet och kostnadskontroll är centrala för att överleva i den bransch som bolaget verkar.

– Det publika molnet är ju jättebra, men ett stort bekymmer är man skjuter på problemet för då måste ju istället jag ringa någon när någonting slutar att fungera. Nu är det istället jag som hanterar de problem som kan uppstå hos våra kunder.

Nära kunden

Att hantera all sin it-infrastruktur själv får effekten att Electra kan arbeta betydligt närmare sina kunder, vilket i sin tur leder till att bolagets affärer förbättras, vilket inte minst är viktigt i en bransch där marginalerna är små.

– Det är bara att tänka sig hur vår situation kommer att se ut om bolag som Amazon kommer hit och det måste vi vara beredda på.

Liksom många andra it-chefer understryker Ola Schwarz att it-avdelningen måste vara med från början och att beslut kring it-stöd och it-utveckling måste vara förankrat hos ledningen.

Ola Schwarz framhåller vikten av att omvärldsbevaka och översätta nya trender till sin egen bransch och sitt eget bolag, för att sedan våga testa i liten skala, och snabbt rätta till eventuella fel.

– Våra kunder ska känna att det är som att de står på en scen på en rockkonsert. Det är vi som fixar biljettförsäljning, ljud och ljus och allt annat som behöver funka för verksamheten, säger Ola Schwarz.

Rekommenderad läsning

närbild på skor på campare i närbild när de går.jpg

Vagabonds väg framåt

25 nov 2019 digit

Skoföretaget Vagabond städar ut gamla system och förbereder för Microsofts senaste produkter. Med en global organisation och nya onlinebutiker ligger fokus för bolagets nya CIO Jesper Lagernäs på att bygga en proaktiv it-avdelning med smart infrastruktur.

morätter skurna och upplagt i ett mönster.jpg

Så kom ST in i matchen

27 jan 2020 digit

På bara några år har fackförbundet ST vänt utvecklingen från digital ökenvandring till att vara en förebild för andra. Med visionen om it som tjänst följde också en bunt morötter i form av verktyg som Outlook och Onenote.

Kylskåp960640

Electrolux gröna väg

27 maj 2020 digit

För Electrolux går it och hållbarhet hand i hand. Bolaget satsar på virtuella servrar, mätning av hållbarhetsdata i fabriker, ramavtal på all hårdvara och videomöten. Nu önskas en ökad transparens inom molnsektorn. 

Barnekow Some
podcast

Så skapar MS förtroende

5 jun 2020 digit

Digitalisering är en lagsport som kräver samarbete och mindre konsensus. Det menar Hélène Barnekow Sverigechef Microsoft, som beskriver sig som en envis framtidsoptimist i Voisterpodden tillsammans med Kalle Hultenheim, vd Atea Sverige och Lisa Nore, Voister. 

Amazon Facebook Google Loggor

Jobblöfte får kritik

17 aug 2020 digit

När de stora it-bolagen bygger serverhallar lockar de ofta med att många nya arbetstillfällen ska skapas. Men flera experter menar att det finna anledning att vara kritisk.

hm-tjejer med blommiga kläder2.jpg

H&M:s väg till molnet

13 maj 2019 digit

Digitala ambassadörer har en central roll i H&M:s molnflytt till Office 365. Under en så omfattande intern digital transformation är det viktigt att inte glömma bort syftet och att ständigt kommunicera. Det menar Robert Lingemark, it-serviceansvarig på H&M.

grönt fält och blå himmel.jpg
video

Qstar helt digitalt

18 jun 2019 digit

Det svenska bolaget Qstar Försäljning har omkring 400 bensinstationer från Abisko till Skanör och finns framförallt på mindre orter. Björn Dilton tillträdde som CIO för drygt ett år sedan och fokus är både på en säker infrastruktur och framtidens smarta och kundanpassade lösningar. 

talltoppar-960640.jpg
video

Fler svenska datacenter

7 nov 2019 digit

Under 2020 planerar Nodepole att lansera en miljömärkning av datacenter. Fossilfri energi och ett bra läge gör Sverige extra intressant för kommande anläggningar. Det menar Christoffer Svanberg på Nodepole.

öron på hund mot gul bakgrund.jpg
video

Lyssna in skyddet

27 feb 2020 säkerhet

Utvecklingen inom it-säkerhet går snabbt och att omge sig av kompetenta personer och lyssna på experter är två centrala delar för all verksamhet Det menar Pierre Pilstål, CIO, Plockmatic Group.